BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Astronomi. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal kle seg til å være ute. Om dere ønsker å bruke syltetøyglass i aktivitet 1, kan dere be speidere som har tomme syltetøyglass om å ta med seg det til møtet.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: I stedet for å lage stjernebilder av telys, kan dere velge å gjennomføre stjernebildememory. Leken Stormen kommer kan gjennomføres når det passer i løpet av møtet.

AKTIVITET 1 - Stjernebilder av telys

Lær hvordan ulike stjernebilder ser ut og prøv å gjenskape dem med telys. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag stjernebilder av telys eller spill stjernebildememory.

Lag stjernebilder med telys

AKTIVITET 2 - Stormen kommer

Lek Stormen kommer og bli bedre på himmelretningene! I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Aktiviteten dekker ingen merkekrav, men bidrar til å fullføre noen av punktene i speiderstigen.

Stormen kommer

AKTIVITET 3 - Se på stjernene

Se om dere klarer å finne noen av stjernebildene dere lagde med telys på himmelen. Er det overskyet, kan dere bruke bilder av stjernehimmelen til å finne stjernebilder. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær å kjenne igjen fire stjernebilder og prøv å finne dem på himmelen.
  • Gå en tur og se om dere klarer å finne nordstjernen.

Mer om stjernebilder

AKTIVITET 4 - Stjerner og planeter

Snakk sammen om hva en stjerne og en planet er, og hvordan planetene i solsystemet vårt er organisert. Lag en tegning av solsystemet og sett riktig navn på planetene og eventuelt månene. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva en stjerne og en planet er, og hva som er forskjellen mellom dem.
  • Lag et skjema eller en illustrasjon av solsystemet. Plasser planeter, småplaneter, måner og kometer i skjemaet.

Om stjerner Om solsystem

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Vi er alle Guds barn. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt