BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte. 

FORBEREDELSER FØR MØTET

  • Se krav til aktivitetsmerket Kode. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene. 
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet. 
     

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Usynlig skrift

Det er flere måter å sende meldinger med usynlig skrift, for eksempel med stearin, sitronsaft eller ved hjelp av gjennomslag. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

  • Send meldinger med usynlig skrift.
     

Usynlig skrift 

AKTIVITET 2 - Hva kan kodene brukes til?

Koder og rebuser er spennende å løse, men kan de brukes til andre ting enn underholdning? I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

  • Snakk sammen om hvorfor vi har koder og hva de kan brukes til.
     

Om koder 

AKTIVITET 3 - Koder

Dere kan gjerne både løse kodene i oppgaven og lage nye koder som dere kan bytte på og løse hverandres koder. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

  • Lær to enkle kodesystemer, send og løs koder med systemene, for eksempel baklengskode og tallkode.
     

Koder 

AKTIVITET 4 - Rebuser

Rebuser er gåter som er laget med bilder, bokstaver og tall som til sammen danner ord eller setninger. Bruk utklipp fra aviser eller tegn egne rebuser. Bytt rebuser og løs dem. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

  • Lag en rebus og løs rebusen noen andre har laget.
     

Blomsterrebuser 

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Koden Jesus. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt