BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Trafikk. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne at de skal ha på seg refleksvest og kle seg til å være ute-
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: Hvis dere vil, kan dere gjennomføre møtet som en tur i nærområdet og lære om trafikkreglene samtidig som dere ferdes trygt i trafikken.

AKTIVITET 1 - Reflekstest

Se hvordan refleksene gjørr oss synlige. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Prøv å lyse på noen med og uten refleks i mørket. Hvor nært må de komme før dere ser dem?
  • Bruk refleks hver gang du skal på speideren i vinterhalvåret

Reflekstest

AKTIVITET 2 - Å ferdes i trafikken

Gå en tur i nærområdet og lær om hvordan dere skal ferdes trygt i trafikken. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvilke regler som gjelder for gangfelt, lyskryss og hvordan vi skal oppføre oss på gangvei.
  • Gjennomfør en aktivitet i byen, med fokus på sikkerhet i trafikken

Ferdes i trafikken

AKTIVITET 3 - Plakat

Samarbeid om å lage en plakat med de viktigste trafikkreglene for syklende og gående. Heng den opp i speiderlokalet sånn at dere enkelt kan huske reglene.  I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en plakat med fokus på trafikksikkerger og heng den opp i speiderlokalet

Ferdes i trafikken

AKTIVITET 4 - Trafikklysstafett

Hvis dere gjennomfører møtet som en tur, kan dere velge å droppe denne aktiviteten. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

Trafikklysstafett

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Vi trenger deg. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt