Speidermetoden
- Vandrere (10-15 år),
- Rovere (16-25 år),
- Ledere
- Speiderkjennskap
Dette er speidermetoden
Kort fortalt er speidermetoden en veileder for hvordan vi skal arbeide med speiderprogrammet, alt vi gjør. Speidermetoden er en måte å lære på hvor vi ikke nødvendigvis tenker på at vi lærer. Metoden dekker mange forskjellige måter å lære på, og alle måtene henger godt sammen. Derfor bør speideraktivitetene våre over tid dekke alle delene av speidermetoden.
Speidermetoden er satt sammen av disse delene:
- lov og løfte
- patruljesystemet
- personlig utvikling
- symboler og seremonier
- samfunnsdeltakelse
- friluftsliv
- læring gjennom opplevelse og refleksjon
- lek
- ungt lederskap - voksent nærvær
Lov og løfte
Speiderløftet uttrykker verdiene våre og sier noe om hvem vi er. Gjennom lov og løfte får speiderne mulighet til å reflektere over tro, holdninger og etikk, og bli bevisste på sitt eget verdigrunnlag.
Patruljesystemet
Speiding bygger på patruljesystemet der barn leder barn, og medlemmene i patruljen utvikler seg sammen. Patruljesystemet bygger på læring i mindre grupper, og bruken av patruljesystemet øker sammen med speidernes alder. Patruljen tilbyr et fellesskap der alle medlemmer er like viktige og alle er delaktige i beslutningene som tas. Speiderne lærer samarbeid og får plass til å utvikle seg som individ i patruljen. Patruljeføreren leder patruljen i den retningen medlemmene i patruljen selv bestemmer.
Personlig utvikling
Personlig utvikling handler om å hjelpe den enkelte speider til å være aktivt involvert i sin egen utvikling. Det gjør dem i stand til å utvikle seg på sin egen måte og i sitt eget tempo. Muligheten til å utfordre seg selv leder til mestringsfølelse, som igjen gir selvtillit. Speiderprogrammet er tilpasset speidernes alder og skal gjøre at speiderne utvikler seg i trygge rammer.
Symboler og seremonier
En seremoni i speidersammenheng er en gjenkjennelig, høytidelig handling som gjentas ved flere anledninger. Symbolske rammeverk er med på å gi en ekstra dimensjon til speiderarbeidet, setter fantasien i gang og skaper tilhørighet.
Samfunnsdeltakelse
Speiderens grunnidé er å utvikle speidere til aktive verdensborgere. Som KFUK-KFUM-speider lærer du å ta ansvar og bidra konstruktivt i samfunnet. Vi jobber for en bedre verden gjennom samfunnsengasjement både i lokalmiljøet og globalt. Vi engasjerer oss der vi bor, verner om naturen og hjelper mennesker som trenger det. Gjennom aktive handlinger får speiderne en bedre forståelse av verden, forskjellige kulturer og grupper av mennesker.
Friluftsliv
Vi bruker friluftsliv som en metode for å nå målene våre. Vi er ikke bare ute fordi vi liker det, vi er også ute fordi det hjelper oss å vokse som mennesker. Nå vi er i et annet miljø enn vi er vant til, må vi handle utenfor våre vanlige rammer og bruke kreative ferdigheter for å løse utfordringer. Vi bruker naturen til lek, læring og samarbeid. Vi blir kjent med, tar vare på og undersøker naturen gjennom utendørsaktiviteter.
Læring gjennom opplevelse og refleksjon
Det speiderne lærer får de prøve ut og gjrøre i praksis. Vi bruker læring gjennom opplevelse og refleksjon som metode fordi vi tror det er mer motiverende og nyttig for speiderne. Speiderne får erfaringer som gjør dem i stand til å reflektere over selve læreprosessen og resultatet. Gjennom handlinger, refleksjoner og resultater samler de kunnskap som danner grunnlag for videre utvikling.
Lek
Lek brukes til å sette fantasien i sving. Gjennom lek utvikler speiderne konsentrasjonsevne, de lærer å samarbeide, tilegner seg nye ferdigheter og får bruke kroppen. Leken er en trygg arena som stimulerer utvikling. Gjennom lek lærer speiderne å vinne og tape, og leken utvikler rettferdighetssans og evne til å forstå og følge regler. Leken gir speiderne mulighet til å innta nye roller og prøve ut alternativer, og brukes også til refleksjon.
Ungt lederskap - voksent nærvær
KFUK-KFUM-speiderne er en barne- og ungdomsorganisasjon som lærer speiderne å ta demokratiske avgjørelser, legger til rette for at meningene deres blir hørt og at barn og unge er en aktiv del av beslutningsprosesser. Speiderne får mer ansvar jo eldre de blir. Basert på erfaring og modenhet tar de unge lederne avgjørelser selv, mens de voksne lederne støtter og veileder.