BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres stifinnere for at det skal bli spennende og morsomt.

DETTE BØR DERE GJØRE

Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.

1. Gå en tur og finn ting som ligner på kunstverk i naturen. Ta gjerne med forstørrelsesglass.
  2. Plukk blader og blomster og press dem. Bruk dem til å lage for eksempel bokmerke eller bursdagskort.
  3. Lag stedskunst.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan speiderne gjøre minst ett av kravene under.

• Lag en modell av området der dere bor med ulike materialer fra naturen.
  • Lag et fantasidyr av naturmateriale på tur.
  • Lag en utstilling eller en presentasjon av naturbilder dere har tatt eller laget på tur.
  • Bruk en eller flere paragrafer fra speiderloven som inspirasjon til å lage et kunsverk av ting dere finner i naturen.

Hvis dere vil ha hjelp til å gjennomføre merket, kan dere bruke dette møteforslaget for Kunst i naturen.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken.