BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

1. Bruk papp eller kartong til å lage like pappdukker, omtrent 25-30 centimeter høye. Pass på at tre av dem klarer å stå oppreist.
  2. Kle to og to pappdukker i like klær: et par i klær av 100% bomull, et par i klær av 100% ull og et par i syntetisk materiale, gjerne turtøy som fleece eller superundertøy.
  3. Sy klærne fast til dukkene sånn at de ikke faller av. Det trenger ikke å se pent ut.
  4. Finn en brannsikker plass ute, gjerne en bålplass eller lignende.
  5. Tenn på to og to like dukker, en som står og en som ligger.
  6. Se hva som skjer!
    • Både bomull og ull brenner sakte, mens det syntetiske materialet smelter raskt og lukter vondt.
    • Dukken som står oppreist brenner fortere enn dukken som ligger.
    • Fordi dukkene er laget av papp, vil disse også brenne opp, men ikke før dere har sett forskjellen på brennbarheten hos de ulike materialene.
  7. Snakk sammen om dette:
    • Hva skjer med kroppen dersom klær i ull, bomull eller syntetisk materiale tar fyr når noen har det på seg?
    • Hva bør vi gjøre hvis det tar fyr i klærne våre?

TIPS: Dere kan enten lage dukker og sy på klærne på forhånd, og fortelle speiderne hva de er laget av, eller speiderne kan være med på å lage dukkene og klærne.

• Kartong til å lage dukker
  • Tøybiter til å sy klær til pappmenneskene. To og to pappmennesker skal ha like klær
    • To skal ha klær i 100% bomull
    • To i 100% ull
    • To i 100% syntetisk materiale, gjerne turklær som fleece, superundertøy e.l.
  • Saks, lim, nål og tråd
  • Fyrstikker