Case 1:
En speider i gruppen holder seg mye for seg selv. Han er stille og snakker ikke noe særlig med noen. De andre speiderne tok litt kontakt i begynnelsen, men har blitt vant med at han trekker seg unna, og lar ham nå være i fred. Guttens foreldre har fortalt at han er veldig sjenert og at han synes det er vanskelig å få venner, men at han skulle ønske han hadde noen venner å leke med. Hvordan vil dere gå frem for å hjelpe gutten?

Case 2:
En i roverlaget har gått veldig ned i vekt. Hun unngår situasjoner der det serveres mat. Om dere spiser på et speidermøte sier hun at hun har spist allerede eller at hun bare ikke er sulten. Dere mistenker at hun begynner å få et vanskelig forhold til mat. Hvordan vil dere gå frem for å hjelpe henne?

Case 3:
En speider har vært med i gruppen i mange år. Foreldrene har fortalt at jenta sliter med å finne seg til rette på skolen og at hun ofte blir mobbet. Hun havner ofte i vanskelige situasjoner med de andre speiderne, men ikke mer enn at dere som ledere håndterer det. Likevel trives hun godt, og har flere venner på speideren. På et møte starter en ny jente i gruppen. Det skjærer seg helt mellom de to jentene. Etter møtet tar foreldrene til den første jenta kontakt og forteller at den nye jenta er blant de som plager datteren deres på skolen. Hvordan vil dere gå frem for at begge jentene skal trives i speideren?

Case 4:
En speider i gruppen har noen ekstra utfordringer. Da han var liten gikk det greit på speideren, men etter hvert som gutten blir eldre blir det vanskeligere. Han er nå oppe i ungdomsskolealder, og er med på leir. Gutten er veldig lite selvstendig og ber om hjelp til ting hele tiden. Han må alltid vite akkurat hva som skal skje og hva han skal ha med seg. Han stiller spørsmål hele tiden, gjerne til flere ledere, rovere og guttene i samme alder. Dette gjør ham enda mer usikker, ettersom de han spør gir ham litt forskjellige svar. Da stiller han de samme spørsmålene på nytt til de samme han spurte i forrige runde. Han er tydelig redd for å gjøre noe feil og tar ingen egne beslutninger. Guttene som bor i telt sammen med ham er greie, men det er tydelig at de begynner å bli lei av å passe på ham. Hva gjør dere for å passe på at alle ungdomsskoleguttene skal få en fin leir?

Case 5:
En speider er stadig med på aktiviteter uten å ha med seg nødvendig utstyr. Ikke regntøy på høsten og ikke varme klær om vinteren. Gutten kommer alltid gående alene til møter og turer, og blir aldri hentet. De gangene dere avslutter et sted der speiderne må hentes, må dere alltid ringe etter foreldrene, og de har sjeldent reist hjemmefra når dere ringer. Gutten sier ingenting selv, og klager aldri. Flere av dere stusser likevel på at han har litt rart forhold til dere ledere, og at det virker som om han ikke stoler helt på dere. Dere lurer på om gutten ikke får den omsorgen han trenger hjemme. Hvordan vil dere gå frem for å hjelpe ham? 

Foto: Tomas Liberg Foshaugen