BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten. 
Det er naturlig å gjennomføre øvelsene og aktivitetene om vinteren. Pass på at dere er godt kledd og at dere ikke blir unødvendig kalde. Husk at det er en øvelse og ha med tørre skift og håndklær.
Husk på at ingen må bli alvorlig kalde under noen av øvelsene!

SLIK GJØR DU - øvelse 1, skadet person

  1. Gå sammen to eller tre. 
  2. En av speiderne skal spille skadet og ligger i snøen. 
  3. Personen som er skadet har blitt litt kald når de andre speiderne kommer til og skal hjelpe. 
  4. Sørg for at den skadede har noe under seg sånn at han ikke blir så fort kald, for eksempel jakker eller liggeunderlag. 
  5. Sørg for at den skadede har noe over seg, for eksempel jakker eller en sovepose. 
  6. Varm føttene til den skadede. Det er lurt å ta av sko og sokker og holde føttene direkte på huden på magen til en av dem som hjelper. 
  7. Varm hendene til den skadede ved å holde dem direkte inn på huden eller passe på at den skadede holder dem direkte inntil sin egen kropp. 
  8. Snakk om hvordan det er å være "skadet" og hvordan det er å hjelpe til. Hva var det viktigste tiltaket? Kunne dere gjort noe annerledes? Er det noe som kunne ha hjulpet mer? 

SLIK GJØR DU - øvelse 2, varme kalde bein

  1. Gå sammen to og to. 
  2. Putt beina i kaldt vann eller i snøen til de blir kalde utenpå.
  3. Varm føttene på hverandres mager, direkte på huden, sånn at alle får erfare hvor effektivt det er.
  4. Snakk om hvordan det fungerer å varme beina på denne måten. Fungerer det bra? Er det noe annet som kan hjelpe like mye?
  5. Hvordan kan dere forebygge at beina blir så kalde? Hvordan er det lurt å kle på beina?

SLIK GJØR DU - øvelse 3, varme kalde hender

  1. Putt hendene i kaldt vann eller i snøen til de blir ganske kalde.
  2. Varm hendene opp igjen ved å holde dem inne i egne armhuler. 
  3. Snakk om hvordan det fungerer å varme hendene på denne måten. Finnes det andre måter som funerer bra? Kan det hjelpe å kle på seg mer klær på kroppen eller bevege seg?
  4. Hvordan kan dere forebygge at hendene blir så kalde? Hvilke votter eller vanter er det best å bruke?

SLIK GJØR DU - øvelse 4, forebygge forfrysning

  1. Det er fint å spare denne øvelsen til noen av speiderne begynner å bli litt kalde.
  2. Velg ut en bevegelsessang, for eksempel "Hode, skulder, kne og tå" eller en annen sang dere kan.
  3. Syng sangen mens dere overdriver bevegelsene og holder tempoet oppe.
  4. Husk å sprike og krumme fingrene under leken.
  5. La alle speiderne kjenne på hvordan aktivitet øker temperaturen i kroppen og hvordan det å bevege fingrene sender varmt blod helt ut i det ytterste leddet.
  6. På tur er det viktig at dere begynner å aktivisere dere før dere begynner å fryse. og blir skikkelig kalde.

SLIK GJØR DU - øvelse 5, ull eller bomull?

  1. Ta bomullsokk på den ene foten og en ullsokk på den andre. Dere kan også gjøre det på hendene om det er enklere.
  2. Hold føttene eller hendene i kaldt vann en liten stund.
  3. Kjenner dere forskjell på hvor mye varme plaggene holder på? 
  4. Skift til tørre, varme sokker og pass på at dere får varmen igjen. 
  5. Dere kan også teste forskjellen på å bruke votter og vanter, men dere trenger ikke å holde hendene i vann. Hva fungerer best?