BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

1. Forbered hinderløypa med 4-7 hinder.
  2. Del dere inn i lag på 2-7 speidere på hvert lag. For å gjøre det mest mulig rettferdig, bør lagene være på omtrent like mange personer.
  3. Del ut et ukokt egg til hvert lag.
  4. Laget skal frakte egget gjennom løypa og levere det hele egget ved målgang,
  5. Ta tiden på hvor raskt lagene kommer gjennom.
  6. Det raskeste laget vinner konkurransen.

TIPS: I tillegg til tid, kan dere gi lagene poeng for hvordan de gjennomfører hinderne. For eksempel kan lagene få plusspoeng for kreative løsninger og minuspoeng hvis noen av lagets deltakere ikke gjennomfører et hinder. Skriv ned reglene på forhånd og gi alle lagene en grundig gjennomgang av hva de blir bedømt etter.

Forslag til hinder

• Legg en stokk på 2-3 meter på bakken. Fest endene til bakken med sisal og plugger. Sett en spade med stokken. Laget må grave seg under stokken for å komme videre.
  • Laget skal sage over en soil tømmerstokk før de får gå videre.
  • Laget får utlevert en tung stokk som de skal frakte med seg gjennom en løype på 300-400 meter i ulendt terreng. Husk å markere opp løypa på forhånd.
  • Lag et "tak" av av tau eller lignende 30-40 centimeter over bakken. Taket skal være 1-1,5 meter bredt og 4-5 meter langt. Laget og egget må krype under taket for å komme forbi.
  • Se flere hinderløypeforslag i denne aktiviteten: Lag hinderløype, eller finn på egne oppgaver og hinder.

• Utstyr til å lage hinder med
  • Ett ukokt egg til hver patrulje
  • Stoppeklokke
  • Eventuelt notater for poengregning