BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

Oppsett for å spille kubb:

1. Marker opp en bane på et flatt område med de fire hjørnepinnene. Kubb-banen bør være omtrent ti meter lang og fem meter bred.
  2. Sett kongen i midten av banen, og still fem kubber jevnt fordelt utover hver av de fem meter brede kortlinjene. Illustrasjonen viser hvordan en kubb-bane kan se ut.
  3. Del spillerne inn i to lag.
  4. Bestem hvilket lag som starter å spille ved at hvert lag kaster en kastepinne hver. Det laget som kommer nærmest kongen uten å velte den, får starte.

Illustrasjon av spillbane for kubb.

Spilleregler kubb

Målet med kubb er å slå ned alle motstandernes kubber med kastepinnene og til slutt slå ned kongen.

1. Lag A fordeler de seks kastepinnene mellom seg og kaster den med underarmskast mot lag B sine kubber.
  2. Hvis noen av kubbene velter, må lag B kaste de veltede kubbene over på lag A sin banehalvdel.
  3. Bruker lag B mer enn tre forsøk på å kaste kubbene inn på lag A sin banehalvdel, kan lag A plassere kubbene hvor de vil på sin banehalvdel.
  4. Lag A skal nå sette opp kubbene sånn at lag B kan kaste på dem.
  5. Nå er det lag B sin tur til å kaste de seks kastepinnene. De må først kaste og velte kubbene ute på lag A sin banehalvdel før de kan kaste på de fem kubbene på kortsidelinha. Kubbene som blir snått ned ute på banehalvdelen skal kastes ut av banen og er ute av spill.
  6. Hvis noen av kubbene på kortsidelinja blir slått ned før kubbene ute på banehalvdelen, skal de settes opp igjen.
  7. Hvis lag B velter noen av kubbene på kortsidelinja på lovlig vis, skal lag A kaste dem over på lag B sin banehalvdel som i steg 3-4.
  8. Lag A skal kaste på samme måte som lag B i steg 5.
  9. Slik fortsetter spillet til et av lagene har slått ned alle kubbene på motstanderlaget sin kortsidelinje. Da kan laget kaste for å velte kongen. Første lag som slår ned kongen etter å ha veltet alle kubbene på motstanderlaget sin kortsidelinje, vinner spillet.
  10. Hvis en spiller slår ned kongen før alle kubbene til motstanderlaget er veltet, taper automatisk laget som veltet kongen.

TIPS: Kubb kan vare ganske lenge. For å korte ned spilletiden kan dere kaste veltede kubber ut av spill med en gang i stedet for å kaste de over på motstanderlaget sin banehalvdel.

Underarmskast

Underarmskast er det eneste lovlige kastet i kubb. For å kaste riktig, må du holde kastepinnen i den ene enden og nedover sånn at kastepinnen på en måte blir en forlengelse av armen. Vri armen sånn at håndflaten peker fremover. Beveg armen fram og tilbake for å få fart på pinnen til å kaste. Det er ikke lov å kaste pinnen sånn at den snurrer rundt som en helikopterpropell.

Illustrasjon av spillebrikkene til kubb.

Lag et eget kubbespill

Et ferdig kubb-spill består av en konge-kubb, ti kubber og seks kastepinner. I tillegg kan det vøære fint å ha fire hjørnepinner som dere kan bruke til å markere opp spillebanen med.

Den enkleste måten å lage et eget kubb-spill på er å bruke vedkubber i passelig størrelse og pinner eller mindre kubber som kastepinner.

I et ferdig kubb-spill har kubbene og kastepinnene omtrent disse målene:

• 1 konge, 10 cm i diameter, 40 cm høy
  • 10 kubber, 7 cm i diameter, 20 cm høye
  • 6 kastepinner, 4 cm i diameter, 30 cm lange

• et ferdig sett med kubbespill kubber
  • eventuelt sag og vedkubber med ti, syv og fire cm diameter