BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten. 

SLIK GJØR DU

  1. Velg ut en som skal starte leken som hønsehauk. Resten skal være spurver.
  2. Merk opp ett fristed mindre enn dere er spurver. Hønsehauken skal ikke ha fristed.
  3. Leken går ut på at hønsehauken skal prøve å ta spurvene etter disse reglene:
    • Hønsehauken kan ikke ta spurvene når de står på et fristed.
    • Det kan bare stå en spurv på hvert fristed.
    • Hvis det kommer en spurv nummer to til fristedet må hen rope "mitt fritt" og den første spurven mister friplassen sin og hen må løpe til et nytt fristed for å være trygg fra hauken.
    • Spurven som blir kastet ut av friområdet sitt, kan ikke løpe rett tilbake til det samme fristedet den ble kastet ut fra.
  4. Hvis hauken klarer å ta en spurv, blir spurven til hønsehauk. Den som var hauk blir spurv og må løpe til et fristed. Den som var hauk kan ikke bli tatt av hauken før hen har vært innom et fristed
     

TIPS: For å gjøre leken vanskeligere, kan dere ha færre fristeder sånn at flere spurver må løpe samtidig eller dere kan spille med flere hauker samtidig. En annen måte å gjøre leken vanskeligere på er å legge til en regel om at spurvene må innom for eksempel tre eller fem andre fristeder mellom hver gang de går inn i et fristed de allerede har vært i.
 

UTSTYR

  • Noe å markere opp fristeder med, for eksempel rockeringer, tau eller kritt.