BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres oppdagere for at det skal bli så spennende og morsomt som mulig.

DETTE BØR DERE GJØRE

Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.

1. Prøv ut minimum tre ulike måter å få varmen igjen når dere er kalde. Kommer dere på flere måter?
  2. Gjennomfør aktiviteten Hvordan holde seg tørr og varm og/eller aktiviteten Hvordan kle seg riktig
  3. Prøv å kle dere etter trelagsprinsippet og gå en tur. Hva er bra med å kle seg på denne måten?

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan speiderne gjøre minst ett av kravene under.

• Øv på å tenne bål.
  • Lag en sittepute av ull og bruk den på en tur om høsten eller vinteren.
  • Finn ut hvordan forskjellene på å kle seg til de forskjellige årstidene.
  • Lag kakao, solbærtoddy, suppe eller noe annet som kan varme når dere er kalde.
  • Finn ut hva dere kan gjøre for å unngå å fryse i soveposen. Prøv ut noen av tiltakene.
  • Gå en tur og bytt på å gå med og uten votter. Hva er forskjellen på å være varm og kald på hendene og hvordan påvirker det resten av kroppen?

Hvis dere vil ha hjelp til å gjennomføre merket, kan dere bruke dette møteforslaget: God og varm.

Merket kan kjøpes i Speiderbutikken