BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte. Det kan være lurt å sette av litt ekstra tid for å gjennomføre møtet.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Gjenbruk. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ta med en t-skjorte de kan gjenbruke, tomme dorullhylser, stearinlysrester og eventuelle andre relevante ting.
  • Få tak i ekstra t-skjorter, tomme dorullhylser og stearinrester til gjenbruk.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Ta vare på det Gud har skapt.

TIPS: Møteforslaget kan med fordel gjennomføres som et kreativt verksted hvor dere jobber parallelt med aktivitetene og speiderne selv kan velge hva de vil lage og jobbe med.

AKTIVITET 1 - Gjenbruk t-skjorter

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gi gamle t-skjorter nytt liv, enten som noe nytt eller ved å gi dem ny farge, for eksempel med batikk.
  • Gjenbruk noe dere allerede har til nytt innhold til leirkassen.

Gamle klær kan bli både ødelagte, stygge og kjedelige. Gi klærne nytt liv med ny farge eller dekor, eller lag noe helt nytt av dem! Noen av klutene kan også legges i leirkassen.

Gjenbruk t-skjorter

AKTIVITET 2 - Lag julegave

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag noe med gjenbruk, og gi i julegave eller bursdagsgave til noen.
  • Gjenbruk noe dere allerede har til nytt innhold til leirkassen.

Vi kan lage mye fint av ting vi har liggende og ellers ville kastet. Våre eksempler er stearinlys og tennbriketter, men dere kan også finne på andre ting. Noen av tennbrikettene kan også legges i leirkassen.

Lag stearinlys Lag tennbriketter

AKTIVITET 3 - Pynt

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag pyntegjenstander eller kunst av noe dere ellers ville kastet.

Bruk ting dere ellers ville kastet til å lage pyntegjenstander med. Våre forslag er dusker av restegarn og dorullfigurer av tomme dorullhylser. Aktiviteten viser dorullnisser, men dere kan også lage andre figurer som dorullspeidere og dorullfugler.

Lag dorullfigurer Lag dusk

AVSLUTNING