BESKRIVELSE AV MØTE 1

Husflidmerket tar en del tid å fullføre og bør gjennomføres over to møter. På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Husflid. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ta med speiderskjorte eller leirbålskappe, hvis de har.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Gjøre godt mot andre.

TIPS: Det kan være lurt å beregne litt ekstra tid på dette møtet eller sette av to møter til å gjennomføre alle aktivitetene.

AKTIVITET 1 - Tove sitteunderlag

• Tov et sitteunderlag.
  • Lag noe av garn eller ull.

Det tar litt tid å tove et sitteunderlag. Det tar kortere tid å bruke filtull enn å strikke og tove et sitteunderlag fra starten av. Aktiviteten passer best ute fordi det kan bli en del søl. Dere må ha tilgang til varmt vann.

Tov sitteunderlag

AVSLUTNING

Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt

BESKRIVELSE AV MØTE 2

Hufslidmerket tar en del tid å fullføre og bør gjennomføres over to møter. På denne siden finner dere forslag til aktiviteter til møte 2 og hvordan dere kan gjennomføre dem.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Alltid beredt på at noen trenger vår hjelp.

AKTIVITET 1 - Sy merke på skjorta

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Sy et merke på speiderskjorta eller leirbålskappen.

Del gjerne ut et merke dere har tatt, på møtet. Ikke alle har speiderskjorte eller leirbålskappe. Et alternativ er å sy merke på en av ledernes leirbålskappe eller på et tekstil som dere kan pynte speiderlokalet med.

Sy merke

AKTIVITET 2 - Pappvev

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vev et bilde med ulike typer garn og farger. Pynt det med for eksempel knapper, perler, bånd og lignende.

En pappvev kan brukes til å lage for eksempel kunst eller sitteunderlag. Det er en fin måte å bruke garnrester på. Prøv å kombinere ulike kvaliteter og farger. Kanskje kan dere tre perler på tråden mens dere vever.

Pappvev

AVSLUTNING