BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte. Ett av merkekrevane er å delta på tre speidermøter. Det blir ikke dekket i dette møteforslaget.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Jeg er beredt. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Trekanten i forbundsmerket.

TIPS: I andakten og under avslutningsseremonien gjennomfører dere to av merkekravene for Jeg er beredt: Finn ut hva forbundsmerket betyr og hvorfor vi hilser med tre fingre i speiderhilsenen, og Øv på å synge speiderbønnen og syng den sammen med gruppa.

AKTIVITET 1 - Båtmannsknop

• Lær å knyte båtmannsknop

Lær å knyte båtmannsknop. Knuten er både nyttig og enkel å lære, og kan blant annet brukes på speiderskjerfet.

Lær båtmannsknop

AKTIVITET 2 - Speiderhilsen

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva forbundsmerket betyr og hvorfor vi hilser med tre fingre i speiderhilsenen.

Etter å ha lest andakten og øvd på speiderhilsen, har dere gjennomført merkekravet.

Speiderhilsen

AKTIVITET 3 - Speiderloven

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Hør eller les speiderloven.
  • Les en paragraf fra speiderloven høyt for andre speidere.

Les speiderloven høyt i fellesskap, kanskje vil noen av speiderne lese en paragraf? Gjennomfør noen av aktivitetsforslagene sånn at dere lærer dere speiderloven.

Lær speiderloven

Dramatiser speiderloven

AKTIVITET 4 - Lek

I denne aktiviteten får dere bevegd kroppene deres og utløp for energi. Dere kan velge å gjennomføre leken på et annet tidspunkt i møtet om dere ønsker det.

Lek er en viktig del av speidermøtet! Vi har foreslått å leke Hi! Ha! Ho!, men dere kan også finne andre aktiviteter i aktivitetsbanken.

Det kan passe fint inn i møtet å gjennomføre en knutestafett til slutt, for å repetere båtmannsknop.

Hi! Ha! Ho! Andre aktiviteter

AVSLUTNING