BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Kano. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ta med seg redningsvest og et tørt klesskift.
  • Ta med ekstra redningsvester hvis noen ikke skulle ha eller glemmer å ta med seg.
  • Sørg for tilgang på kanoer. Hvis ikke gruppa har egne kanoer, kan dere kanskje leie eller låne av noen?
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Gjøre godt mot andre.

TIPS: Dette møteforslaget kan enkelt gjøres lengre ved å gjøre kanoturen lengre. Møteforslaget kan derfor også brukes som halv- eller heldagsmøte.

AKTIVITET 1 - Kanoregler

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær om sikkerhetsregler i kano og lek ved vann.

Det er viktig å tenke på sikkerheten når vi er ved og på vannet. Kanoer er ustabile båter og vi må passe ekstra godt på hvordan vi oppfører oss i kanoen. Hva tror dere er det viktigste å tenke på?

Gå gjennom sikkerhetsreglene sammen.

Sikkerhetsregler i kano

AKTIVITET 2 - Ikke velt!

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva som er foran og bak på en kano og øv på å gå ut i kano og legge til land i kano.
  • Øv på å bytte plass med en annen i kanoen på en sikker måte.

Øv på hvordan vi skal oppføre oss for å holde kanoen mest mulig stabil.

Unngå velt med kano

AKTIVITET 3 - Padle kano

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær hvordan dere holder en padleåre og hvordan dere padler.
  • Øv på å svinge i kano.

Å gli stille langs bredden av et vann er en flott måte å oppleve naturen på. Med riktig teknikk blir det enda bedre! Øv på ulike padleteknikker.

Padle i kano

AKTIVITET 4 - Kanotur

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Dra på kanotur med gruppa.
  • Øv på å svinge i kano.

Etter å ha gjennomført aktivitet 1, 2 og 3 er dere klare til å padle på kanotur med gruppa! Det trenger ikke å være en lang tur. Tilpass turen etter tid og ferdigheter.

Kanotur

TIPS: Hvis dere får tid, kan dere legge inn flere kanoaktiviteter som: Kanosisten, Drakamp i kano eller Nappe kano-hale.

AVSLUTNING

Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt