Møteforslag: Knuter
- Stifinnere
- Mellom (30-90 min)
- Lek,
- Friluftsliv,
- Speiderkjennskap,
- Tro
BESKRIVELSE AV MØTET
På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.
FORBEREDELSER FØR MØTET
- Se krav til aktivitetsmerket Knuter. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
- Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.
ÅPNING OG ANDAKT
Åpningsseremoni og navneopprop.
Les andakten Jesus står opp.
AKTIVITET 1 - Instruksjonsstafett
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Lær å knyte båtmannsknop, flaggstikk, dobbelt halvstikk og tømmerstikk.
Utstyr: knutetau, liste med knuter
Gjennomfør en instruksjonsstafett med de ulike knutene i merkekravet. Dere kan legge til andre knuter om dere ønsker det.
AKTIVITET 2 - Knutemor
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Lek knutemor
Utstyr: Aktiviteten krever ikke utstyr.
Speidere kan ofte mange knuter. Lag en knute med dere selv som tau og se om knutemor klarer å løse opp knutemor-knuten.
AKTIVITET 3 - Knutestafett
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Vær med på en knutestafett.
- Lær å knyte egne skolisser.
Utstyr: knutetau, stoler
Husker dere fortsatt knutene fra aktivitet 1? Test ut om kunnskapen sitter i en knutestafett. Ta med å knytte skolisser for å dekke et merkekrav til.
AKTIVITET 4 - Hva kan knutene brukes til?
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Finn ut når de ulike knutene skal brukes og hvorfor.
Utstyr: aktiviteten krever ikke utstyr
Hva kan knutene brukes til? Prøv å finne det ut, både tradisjonelle og nye bruksområder.
AVSLUTNING
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt
I dette møteforslaget jobber dere med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kjenne til bibelhistorien: Jesus lever, Matteus 28, 1-10.
- Kunne speiderbønnen og Vår Far utenat.
- Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven, delta i samtale om speiderlovens betydning.
- Erfare å samarbeide om en oppgave og problemløsning med andre i stifinnertroppen.
- Erfare gjennom lek og konkurranse både å tape og vinne, vente på tur og opptre rettferdig.
- Erfare å lede en gruppe eller patrulje med stifinnere gjennom en postløype eller i en konkret oppgave.
- Kunne båtmannsknop, knyte egne skolisser, flaggstikk, dobbelt halvstikk og tømmerstikk, og bruke knutene i praksis.