BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Orientering. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de kan ta med kompass hvis de har.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop.
Les andakten Hjelp til å gå den smale vei.

AKTIVITET 1 - Kompasskurs

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær å ta ut kompasskurs.
  • Vis at dere kan orientere kartet etter terrenget.
  • Lær de åtte himmelretningene: nord (N), nordøst (NØ), øst (Ø), sørøst (SØ), sør (S), sørvest (SV), vest (V), nordvest (NV).

Å kunne ta ut kompasskurs er helt nødvendig for å kunne orientere seg med nøyaktighet. Dere bør også kunne navnene på de ulike himmelretningene som er vanlige i orientering.

Kompasskurs

AKTIVITET 2 - Karttegn

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva de ulike fargene på et kart betyr og lær tegnene for følgende ting: sti, vann, myr, bygning, stup og høyspent.
  • Vis hvordan vi kan se forskjell på en bratt stigning og en slak stigning på kartet.
  • Finn målestokken på et kart og regn ut hvor langt en centimeter på kartet er i virkeligheten.

For å kunne bruke et kart må dere også vite hva karttegnene betyr. Øv på kart og kompass i postløpet.

Lær karttegnene gjennom lek

AKTIVITET 3 - Postløp

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Følg med på et kart mens dere går tur. Delta aktivt i veivalg underveis.

Kart og kompass, postløp

TIPS: Dere kan gjerne øve mer på å bruke kart aktivt mens dere er på tur enn dere får gjort på dette møtet.

AVSLUTNING

Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt