Krav til aktivitetsmerket St. Georg finner du her.

BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre disse på et møte.

ÅPNING

Flaggutrulling, Opprop

Les legenden om St.Georg

AKTIVITET 1 - DRAMATISERING

Speiderne dramatiserer legenden om St. Georg.
Del gjerne stifinnerne i patruljer å la dem få 10 minutter til å øve
Deretter fremfører de for hverandre.

AKTIVITET 2 - SPEIDERLOV OG SPEIDERLØFTET

Speiderløftet og Speiderloven kan være en hjelp til å huske på de riktige tingene. Da kan vi gjøre som St. Georg og kjempe mot det onde med det gode. Snakk LITT om hva løftet og loven betyr. Gjennomfør aktivitetene som et postløp (rundløype hvor en patrulje starter på hver post):

  • Post 1: Pusle speiderløftet (se nederst)
  • Post 2: Speiderhilsen. (Hva symboliserer fingrene, skriv ut arket med hånden på og la speiderne skrive selv eller gi dem en bunke lapper med forskjellige forslag og så må de velge det rette.)
  • Post 3: Pusle speiderloven (se nederst)
  • Post 4: Valgspråk.
    Ikke alle stifinnere er like flinke til å gjøre speiderhilsen rett. På denne posten bør det være en leder som først forklarer hva valgspråket betyr og deretter ser at alle kan gjøre hilsen riktig.

Aktiviteten finner dere HER

AKTIVITET 3 - LAGE DRAGE

Utstyr: Dorullkjerner, farget silkepapir, sakser, limstifter

Lag en drage av dorullkjerner og papirbiter. Se nedenfor.

ANDAKT

Det dobbelte kjærlighetsbudet Matteus 22, 37 - 40
Andaktsboka for oppdagere og stifinnere side 92


AVSLUTNING

Speiderbønn
Vær beredt - alltid beredt

UTSTYR

  • Postløpposter
  • Speiderloven i biter
  • Speiderløftet i biter
  • Ark med speiderhilsen
    Lenker til alt dette finner du nederst på siden
  • Dorullkjerner
  • Farget silkepapir
  • Sakser
  • Limstifter
     

 

SEIDERSTIGEN SOM DERE JOBBER MED PÅ DETTE MØTET

  • Kjenner en stifinner følgende bibelhistorie  Det dobbelte kjærlighetsbudet, Matteus 22, 37-40
  • Kjenner en stifinner historien om minst en helgen, og har vært med i en samtale om hvilken rolle helgener/forbilder kan ha for oss.
  • Har en stifinner erfart å delta i kreative framstilling av bibelfortellinger eller lignende
  • Kan en stifinner speiderløftet og speidernes valgspråk utenat og kjenner innholdet i speiderloven.
  • Kjenner en stifinner til hvorfor og når man feirer Tenkedagen og St. Georgsdagen.