Bål

Noe av det beste du kan oppleve som speider, er å sitte ved bålet og stirre inn i flammene mens du prater med gode venner. Bål kan også være viktig for å overleve i naturen. Det er en varmekilde for å smelte snø, koke mat, tørke klær eller for å få varmen i kroppen en kald vinterdag.

Å tenne opp bål

Det finnes to hemmeligheter bak et godt bål: tørt opptenningsmateriale og god trekk. Slik går du fram:

• Finn en sikker plass til bålet. Det beste underlaget er sand eller jord. Bruk en ferdig bålplass dersom det finnes i nærheten.
  • Du må alltid ha vann i umiddelbar nærhet.
  • Dersom underlaget er vått, legg noen kubber inntil hverandre som underlag for bålet.
  • Legg bjørkenever, tørt gress, bjørkeris eller lignende i en liten, luftig haug. Ikke pakk det sammen. Bålet trenger luft for å brenne. Legg på noen tynne kvister.
  • Sett fyr på neveren. Først når det lille bålet har tatt skikkelig fyr, legger du på tykkere ved. Pass på at veden ikke kveler ilden. La det alltid være god trekk i bålet.

Å finne ved

Allemannsretten sier at vi har lov å sanke ved i utmark, men kun verdiløst brensel. Du har altså ikke lov å hogge trær som grunneieren selv kan bruke. Friske greiner lar vi stå. Men de nederste, døde greinene på stammen er som regel tørre og egner seg godt til bål. Greiner som ligger på bakken er som regel fuktige. Det viktigste er at veden ikke er fersk eller våt.

Du må spørre grunneier om lov til å ta never fra friske trær. Uansett er ikke frisk never spesielt bra til opptenning. Den er mye bedre etter å ha tørket noen måneder. Vi kan bruke never fra døde træt.

Det kan være fristende å bruke aviser, stearinlys og parafin for å få fyr på bålet. Prøv likevel først å bruke det du finner i naturen.

Bål og sikkerhet

• Det er bålforbud fra 15. april til 15. september. Vi kan likevel tenne bål hvis det åpenbart ikke medører brannfare, for eksempel på snø eller sand. Noen kommuner har utvidet bålforbudet til hele året.
  • Det beste underlaget er sand eller jord. Svaberg og bart fjell tar skade av bål både med sprekkdannelser og svarte merker.
  • Legg noen solide steiner rundt bålet. De vil hjelpe til med å holde bålet på plass og hindrer flammene i å gå langs bakken. Noen mellomrom mellom steinene slipper trekken inn i bålet.
  • Ha alltid vann i rett i nærheten!
  • Hold øye med bålet hele tiden. Du skal aldri gå fra et bål!
  • Bålet må slokkes skikkelig før dere forlater det. Hell på vann til dere er helt sikre på at det har slokket. Det kan ligge glør og ulme under overflaten selv om flammene er borte.
  • Ta med all søppel hjem, og legg steinene rundt bålet tilbake på plass (med mindre det er en fast bålplass): Spa bort torv før du lager bål, og legg torva på plass når bålet er slokket. Da er det så godt som ingen spor igjen etter bålet.

Teltbrann

• I tilfelle teltbrann må alle komme seg ut raskt. Om nødvendig, skjær hull i duken med kniv.
  • Kapp barduner og legg det brennende teltet ned.
  • Slokk med vann og sprøyt vann på alle telt i nærheten sånn at brannen ikke sprer seg.
  • På leir skal avstanden mellom telt ikke være mindre enn 3 meter.

Skogbrann

I løpet av en varm og tørr sommer kan det være mellom 500 og 1000 skogbranner i Norge. De fleste er heldigvis små og lar seg raskt slokke.
Hva skal du gjøre når det brenner?

• Vurder situasjonen.
  • Varsle folk som kan være i fare.
  • Dere kan slokke ilden med vann, jord, sand eller klær.
  • Tilkall hjelp hvis dere ikke klarer å slokke selv.

Opptenningspose

En opptenningspose gjør det mye lettere å tenne bål.
Dette bør du ha i posen:

• fyrstikker
  • never
  • småved/fliser

NB: Husk å fylle på posen etter turen!

UTSTYR

• Fyrstikker
  • Kniv
  • Avispapir
  • Lysestumper
  • Sag
  • Øks
  • Ved
  • Eventuelt ingredienser til mat å lage på bålet

Hva du ellers skal ta med avhenger av speidernes alder og erfaring og av hvilke muligheter det er for å få finne brukbart materiale på stedet.