Hva er patruljeboksen?

Patruljeboksen er KFUK-KFUM-speidernes helt egne aktivitetsboks. Den er fylt med spørsmål, leker og aktiviteter som dere kan bruke til å bli bedre kjent med hverandre, dere selv og samfunnet vi lever i. Kortene er laget i vannavstøtende materiale og kan være med på tur i all slags vær.

Patruljeboksen er laget spesielt til vandrere (5.-10. klasse), men alle kan bruke boksen. Noen av spørsmålene kan være vanskelige å svare på for yngre speidere. Da bør dere beregne ekstra tid til å svare, bruke tid på å forklare hva spørsmålene hendler om eller bytte ut kortet med et annet. Det er best å bruke boksen i grupper på 2-7 deltakere.

Slik kan dere bruke patruljeboksen

Dere kan bruke patruljeboksen som dere vil. Her er noen forslag:

• Begynn hvert patruljemøte med å trekke et kort. Den som trekker kortet svarer først på spørsmålet eller leder leken. Det er lov å si pass om du ikke vil svare på spørsmålet.
  • Trekk et kort når dere har ledig tid på et speidermøte, på speiderleir eller som kveldsaktivitet på tur.
  • Bruk kortene til å finne inspirasjon til speidermøter. Bruk om meg-kort til å bli bedre kjent, reflekter sammen-kort som andakt, og lek og sang-kort til å finne aktiviteter.

Noen av kortene inneholder spørsmål som dere kan oppleve at er seriøse og mer personlige. Når dere trekker slike spørsmål er det fint å oppfordre alle til å svare, men det er viktig at dere lytter til hverandre og respekterer hverandre. Hvis noen ikke ønsker å svare, er det også greit.

Hva handler kortene om?

Boksen inneholder 80 kort fordelt på fem ulike kategorier. Alle spørsmål, aktiviteter og påstander er knyttet til minst en av våre fem verdier: personlig utvikling, fellesskap, kristen tro, friluftsliv og samfunnsengasjement. Har du lyst til å lese mer om verdiene våre, kan du gjøre det på siden Hva er viktig for oss?

Lek og sang

Lek og sang-kortene inneholder ulike leker og sangleker dere kan leke for å styrke samholdet og fellesskapet i patruljen. De fleste kortene i denne kategorien tar utgangspunkt i verdien fellesskap.

Snakk om oss

Snakk om oss-kortene inneholder ting dere kan reflektere over. Målet er at dere skal finne ut hva som er bra i fellesskapet deres og hva dere kan gjøre for å styrke samholdet. De fleste kortene i denne kategorien er basert på verdiene personlig utvikling og fellesskap.

Snakk om deg selv

Snakk om deg selv-kortene inneholder spørsmål som kan hjelpe dere med å bli bedre kjent med hverandre. Spørsmålene i denne kategorien er hovedsaklig basert på verdien personlig utvikling.

Reflekter sammen

Reflekter sammen-kortene skal hjelpe dere til å reflektere over litt større spørsmål i livet. Det er ekstra viktig at dere respekterer hveradre når dere diskuterer innholdet på disse kortene. De fleste kortene i denne kategorien er basert på verdiene kristen tro og personlig utvikling.

Skap diskusjon

Skap diskusjon-kortene inneholder temaer som skal skape diskusjon. Kortene inneholder dilemmaer og spørsmål knyttet til samfunnet vi lever i, og noen av de kan være vanskelige å svare på. Spørsmålene i denne kategorien er hovedsaklig basert på verdiene samfunnsengasjement, friluftsliv og personlig utvikling.

Hvis dere har vandrere i gruppa deres, men ikke har fått tilsendt en patruljeboks, kan dere ta kontakt med forbundskontoret på e-post: post@kmspeider.no for å få tilsendt en boks.

Patruljeboksen er utviklet med midler fra Kulturdepartementet og Miljødirektoratet.

• 1 patruljeboks