Patruljeboksen er KFUK-KFUM-speidernes helt egne aktivitetsboks. Den er fylt med spørsmål, leker og aktiviteter som dere kan bruke til å bli bedre kjent med dere selv, hverandre og det samfunnet vi lever i. Patruljeboksen er laget i vannavstøtende materiale og kan tas med på tur i alt slags vær.

Boksen består av 80 kort fordelt på 5 ulike kategorier. Alle spørsmålene, aktivitetene eller påstandene er knyttet til minst en av våre fem verdier: Personlig utvikling, fellesskap, kristen tro, friluftsliv og samfunnsengasjement. Les mer om våre verdier på siden Formål og verdier.

Noen av kortene inneholder en morsom diskusjon eller aktivitet, mens andre kort har spørsmål som er mer seriøse og som kan føles personlige. Dere må gjerne oppfordre alle til å svare, men det er viktig at dere hører på hverandre, tar hverandre seriøst og aksepterer det hvis noen ikke ønsker å svare.

Hvordan kan dere bruke patruljeboksen?

Patruljeboksen kan brukes som dere selv ønsker og dere kan bruke alt fra fem minutter til flere timer på en spilløkt. Her er noen forslag!

• Begynn hvert patruljemøte med å trekke ett kort. Den som trekker kortet svarer først på spørsmålet eller leder leken. Det er lov til å si pass om noen ikke ønsker å dele.
  • Ta frem boksen når dere har ledig tid på et speidermøte eller trenger inspirasjon til hva dere skal gjøre. Ved semesterstart kan det være fint å bruke snakk om meg-kortene for å bli bedre kjent. Hvis dere har behov for en andakt eller en lek, kan du trekke kort fra kategoriene reflekter sammen og lek og sang.
  • Ta med boksen på tur. Dere kan ta den frem på kvelden eller trekke ett kort når dere har pause på turen.

Hvem er patruljeboksen for?

Patruljeboksen er laget for speidere i vandreralder, men alle kan bruke den. Både eldre og yngre speidere eller ledere kan ha glede av innholdet. Hvis det spilles av yngre speidere, anbefales det å sette av ekstra tid til å snakke om spørsmålene. Noen av spørsmålene kan være vanskelige å forstå for de yngste. For eksempel er det flere kort under skap diskusjon som tar utgangspunkt i speiderloven. Her kan det være relevant å prate om hva speiderloven er, før dere stiller spørsmålet. Spillet er for 2-7 deltakere, men det er mulig å spille med flere. Vi anbefaler at dere ikke er mer enn 10 stykker.

Kategoriene

Dere kan bruke kategoeriene som dere ønsker, dere kan for eksempel velge å trekke fra en bestemt kategori eller rullere på kategorien dere trekker.

Lek og sang

I denne kategorien er det mye lek og moro. Kategorien består av ulike leker og sangleker som skal styrke samholdet og fellesskapsfølelsen i patruljen, og oppgavene er i hovedsak basert på verdien fellesskap. Flere av kortene har lenker og QR-koder til aktivitetsbanken hvor dere kan se en video eller en mer detaljert beskrivelse av aktiviteten. Skann QR-koden med mobilkameraet eller skriv inn lenketeksten i nettleseren.

Snakk om oss

Med disse kortene skal dere reflektere over dere som patrulje eller tropp, og den enkeltes rolle i patruljen. Målet er å gi dere en mulighet til å snakke om hva som er bra i patruljen og hvordan dere kan styrke samholdet enda mer. Spørsmålene i denne kategorien er hovedsakelig basert på verdiene personlig utvikling og fellesskap.

Snakk om deg selv

Denne kategorien inneholder spørsmål som har som mål å gjøre dere mer kjent med hverandre. Her skal dere dele noe om dere selv med de andre i patruljen eller troppen. Spørsmålene i denne kategorien er hovedsakelig basert på verdien personlig utvikling.

Reflekter sammen

Denne kategorien har som mål å få dere til å reflektere over de litt større spørsmålene i livet. Her er det ekstra viktig at dere har et trygt rom, der dere kan dele deres tanker om tvil og tro uten å bli dømt eller ledd av. Spørsmålene i denne kategorien er hovedsakelig basert på verdiene kristen tro og personlig utvikling. Flere av kortene viser til lenker hvor dere kan finne bibeltekster og lignende. Skann QR-koden med mobilkameraet eller skriv inn lenketeksten i nettleseren.

Skap diskusjon

I denne kategorien finner dere mange spørsmål som skal skape diskusjon. Noen av de kan være vanskelige å svare på. På kortene kan dere lese ulike dilemmaer og spørsmål knyttet til samfunnet vi lever i. Spørsmålene i denne kategorien er for det meste basert på verdien samfunnsengasjement,  men flere av spørsmålene er også knyttet til verdiene friluftsliv og personlig utvikling.

Patruljeboksen er utviklet med midler fra Kulturdepartementet og Miljødirektoratet.

Har dere vandrere i deres tropp men ingen patruljeboks? Kontakt forbundskontoret på post@kmspeider.no

• 1 patruljeboks