BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte. 

FORBEREDELSER FØR MØTET

  • Se krav til aktivitetsmerket Funkis. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene. 
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står beskrevet i hver akivitet. 
     

Før dere starter møtet

Før dere starter møtet er det viktig å huske på at barrierer og funksjonsnedsettelser kan være et sårt og vanskelig tema for mange. Det er stor sannsynlighet for at en eller flere av speiderne har en funksjonsnedsettelse selv eller kjenner noen som har det. Å høre andre diskutere ens egen funksjonsnedsettelse kan være vondt og ubehagelig. Derfor er det viktig å være tydelig på at stygge kommentarer ikke tolereres.

Prøv å ha fokus på at alle mennesker kan møte ulike former for barrierer og hindringer i løpet av livet fremfor å komme med eksempler på diagnoser. Å ikke kunne bruke begge beina er en barriere som for eksempel gjelder for noen som bruker rullestol og noen som har brukket eller forstuet et bein. Pustevansker kan for eksempel være en barriere både for noen med sterk forkjølelse og for noen med astma.

Det er viktig at fokuset gjennom hele møtet ligger på tilrettelegging og inkludering, på å se løsninger og muligheter i stedet for utfordringer og problemer. 

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Pustesisten

Test ut hvordan det er å leke med en barriere som kan ligne på det de med astma, kols eller andre pustevansker møter på. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

  • Lær om noen synlige og skjulte funksjonsnedsettelser og hvordan vi kan tilrettelegge for dem i speiderarbeidet.
  • Gjennomfør aktiviteten Sugerørsisten.
     

Sugerørsisten 

AKTIVITET 2 - Lær speiderbønnen på tegnspråk

Tegnspråk er en måte å kommunisere på som blir brukt av døve, hørselshemmede og hørende som kan tegnspråk. I denne øvelsen skal dere lære speiderbønnen på tegnspråk. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

  • Lær speiderbønnen på tegnspråk.
     

Speiderbønnen på tegnspråk (Google Drive, pdf) 

AKTIVITET 3 - Ingen grenser-tur

Gå en tur med barrierer dere vanligvis ikke har. Her er det viktig med samarbeid og god kommunikasjon. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

  • Øv på å samarbeide med barrierer gjennom aktiviteten Ingen grenser-tur.
     

Ingen grenser-tur 

AKTIVITET 4 - Lag verdens mest inkluderende speidertur

Hvilke tiltak kan dere gjøre for å lage en mest mulig inkluderende leir, og hvordan ser en ideell speidertur ut om bare fantasien setter grenser? I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

  • Snakk sammen om hva tilrettelegging er og hvorfor det er viktig. Diskuter hva deres speidergruppe kan gjøre for å være mer inkluderende.
     

Verdens mest inkluderende speiderleir! 

TIPS: Hvis dere synes at oppgavel blir for vanskelig eller stor, kan dere gjøre aktivitet 5 først eller i stedet for aktivitet 4.

AKTIVITET 5 - Inkludering i praksis

Gjennomfør et inkluderings- eller tilretteleggingstiltak i eller ved speiderlokalet deres. Dere kan sjekke ut inkluderingsveilederen til Barrierefri fritid for tips. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

  • Snakk sammen om hva tilrettelegging er og hvorfor det er viktig. Diskuter hva deres speidergruppe kan gjøre for å være mer inkluderende.
  • Bli kjent med inkluderingsveilederen til Barrierefri fritid (pdf, Google drive).
     

Inkluderingsveileder fra Barrierefri fritid (Google Drive, pdf). 

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Plass til alle?
 Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt
 

Foto: Lars Røraas