BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Svømme. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ta med seg badetøy. Hvis dere skal være i en svømmehall må dere i mange tilfeller også ha badehette. Gi beskjed om oppmøtested og oppmøtetid.
  • Sørg for at dere har nok kvalifiserte badevakter og at dere følger kravene som står i Trygg og sikker speiding.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Jesus går på vannet.

TIPS: Dette møtet kan gjennomføres inne i en svømmehall eller utendørs på en egnet badeplass. Husk alltid på sikkerhet når dere oppholder dere i og ved vannet!

AKTIVITET 1 - Badevettregler

Badevettreglene kan virke både opplagte og unødvendige, men de er laget fordi ulykker fortsatt skjer. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Les eller hør badereglene.

Badevettregler

AKTIVITET 2 - Trygg i vann

Å være trygg i vann er et viktig steg til å bli svømmedyktig. I denne aktiviteten gjør dere ulike øvelser for å bli tryggere i vannet. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gjennomfør aktiviteten Trygg i vann.

Trygg i vann

AKTIVITET 3 - Svømme og hoppe

I denne aktiviteten skal dere øve på grunnleggende svømmeteknikker og prøve å hoppe fra 1 meters høyde. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vis at dere kan svømme 100 meter frisvømming.
  • Vis at dere kan svømme 25 meter på ryggen.
  • Hopp eller stup i vannet fra 1 meters høyde.

Trygg og sikker speiding

AKTIVITET 4 - Stafetter

Spill kanonball eller en annen ballek i vannet. Lek i vann kan bidra til å gjøre speiderne tryggere i vannet. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med i en ballek i vannet.

Stafetter og konkurranser i vannet

AVSLUTNING

Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt

HUSK:

• Enhetsleder er ansvarlig for sikkerheten ved bading. Det skal være en ansvarlig badesjef når dere bader.
  • Dere må ha minimum en kvalifisert badevakt per 10 badende speidere.
  • Badevaktene bør ha gjennomført utendørs livredningsprøve og skal minimum kunne svømme 200 meter og kunne hjerte- og lungeredning (HLR). De skal også ha fylt 18 år og ha tilgang på egnet redningsutstyr, for eksempel båt, brett eller kasteline hvis det kan gjøre det lettere med livredning.
  • Det kan være lurt å innføre buddysystemet. To og to speidere får et spesielt ansvar for å holde øye med hverandre.
  • Dere bør hente inn samtykke fra foreldrene til at speiderne kan bade i forkant av møtet.