BESKRIVELSE AV ANDAKTEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre andakten.

Les Lignelsen om fariseeren og tolleren, Lukas 18, 9-14.

Til noen som stolte på at de selv var rettferdige, og så ned på alle andre, fortalte Jesus denne lignelsen: 10 «To menn gikk opp til tempelet for å be. Den ene var fariseer og den andre toller. 11 Fariseeren stilte seg opp for seg selv og ba slik: ‘Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er som andre mennesker, de som svindler, gjør urett og bryter ekteskapet, eller som den tolleren der. 12 Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener.’ 13 Tolleren sto langt unna og ville ikke engang løfte blikket mot himmelen, men slo seg for brystet og sa: "Gud, vær meg synder nådig!" 14 Jeg sier dere: Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke. For hver den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt.»

Bibelteksten gjengitt med tillatelse. Bibel 2011 © Bibelselskapet.

ANDAKT

av Solveig Leikvoll

Til Gud, hilsen Kristine

Hei! Gud, her er jeg igjen! Det er så greit å blogge til deg! Du hører jo alltid på meg! Jeg så meg i speilet i dag, og var bare så fornøyd! Du vet den lappen jeg har hengt opp med "jeg har skapt deg, du er perfekt i mine øyne" på, det er bare så deilig å lese den! Tenk å ha en sånn perfekt hud, og håret bare skinner i sola!

Etter du viste meg veien til treningssenteret er jeg blitt så fornøyd med kroppen min også. Og ikke bare det, med den bibelpoden på øret i tredemølla, så er det bare så lett å lære seg Bibelen! Nå er jeg kommet langt ut i kongebøkene og det er bare så utro­lig spennende! I går ba jeg skikkelig mye for alle barna som er sultne og sånn. Og siden jeg har så god kontakt med deg, så er jeg sikker på at du fikser opp i det!

Gud, du vet han fyren i klassen som sitter bak meg? Han er skikkelig loser! Det virker som han liker meg, men, hallo! Det er helt tydelig at han ikke har særlig god kontakt med deg. Han fikk 2 på KRLE­-prøven, så jeg. Han ser jo skikkelig teit ut også, hørte rykter om at han ville begynne i koret! Han må da skjønne at han passer bare ikke inn der! Gud kan ikke du fortelle han det? Takk for 6-­eren, forresten! Den var jo fortjent, men altså så deilig! Nå må jeg stikke, skal trene. Hadet så lenge, Gud! Jeg elsker deg!

Til Gud, hilsen Leif

Hei Gud eller Jesus. Det er meg. Leif. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Fikk 2 på KRLE-­prøven i dag, så jeg vet tydeligvis ikke mye om deg, men mormor og jeg har jo snakket om deg, Gud, så jeg veit jo litt. Selv om det ikke var det læreren spurte om på prøven.

Jeg har egentlig lyst til å kjenne deg bedre, tenkte jeg skulle begynne i koret, men vet ikke om jeg tørr. De andre er så perfekte, liksom. Særlig hun der Kristine i klassen. Hun er utrolig fin, men hun ser ikke på en slik som meg. Jeg vet at hun synes jeg er en loser. Når jeg ser meg i speiler, ser jeg at hun har sikkert rett. Jeg tenkte at hvis du kunne gjøre det sånn at stemmeskiftet gikk litt fort, ble det let­tere å synge. For da kan jeg liksom bli med i koret. Det var egentlig bare det.

Jesus sin fortelling handler om å være ærlig, ekte, det å være innenfor og utenfor. Kristin i bloggen gjør nok mye fint, men Jesus er tydelig på at vi ikke skal se ned på andre og tro vi er bedre enn dem. Når du ser ned på andre, er mobbing ikke langt unna.

Vi takker og ber

  • Vi takker for venner og familie.
  • Vi takker for at vi får være sammen i speideren.
  • Vi ber om mot til å gjøre det riktige.
  • Vi ber om hjelp til 
     

SLIK GJØR DU - PAPIRARKET

  1. Del ut et ark til hver speider.
  2. Krøll sammen arket og ramp på det, si til arket at det bare er et dumt papir.
  3. Brett ut arket og se på det. Se på brettene, skitt og ødeleggelser.
  4. Prøv å glatte ut arket igen.
  5. Så skal alle si unnskyld til papirarket. Hvor glatte greier dere å gjøre papirene igjen?
  6. Snakk sammen: Mobbing virker litt på samme måte som når vi tråkker på arkene. De lager merker som ikke forsvinner. Det er ikke alltid det hjelper å si "unnskyld", så vondt er modding. Den som mobber misbruker sin makt og posisjon.
    • Er speidergruppa vår inkluderende?
    • Slutter folk fordi de føler seg utesteng, eller inkludere vi og gjør vårt beste sånn at alle trives?
    • Ser vi ned på noen, og hvordan er de vi ser opp til?
    • Tenk gjennom hvem dere vil være.
    • Hvordan sa Jesus at vi skulle være mot hverandre? 

Andaktsboka kan kjøpes i Speiderbutikken