BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

Til alle aktivitetene trenger du å kjenne til speiderloven. Her finner du teksten til speiderloven

Aktivitet 1: Kims lek

  1. Finn gjenstander som representerer hver av de 7 paragrafene i speiderloven og legg dem utover,
  2. La speiderne se på tingene i 1 minutt før du dekker dem med et håndkle eller lignende.
  3. Nå skal speiderne fortelle eller skrive ned hvilke gjenstander de husker og hvilken paragraf de representerer. 

Her er forslag til gjenstander:

  • §1: Bibel eller kors
  • §2: Brev, vennebok eller vennskapsarmbånd
  • §3: Blomst, blad eller fuglefjær
  • §4: Avtalebok eller lovsamling
  • §5: Sparebøsse, lommebok, bankkort eller penge
  • §6: Hvit due eller FN-flagget
  • §7: Kart eller veiviserskilt
     

Aktivitet 2: Twistquiz

  1. Lederen for leken har en pose med twist eller annet innpakket snop.
  2. Den speideren som svarer riktig på lekelederens spørsmål får en twist.
  3. Spørsmålene kan gå på rundgang eller det kan være førstemann til å rope riktig svar, bruk den varianten som passer best til dine speidere. 

Forslag til spørsmål:

  • Lekelederen sier et nummer, for eksempel " 3". Riktig svar er paragrafen som hører til det nummeret.
  • Lekelederen sier en paragraf, for eksempel "En speider er nøysom". Riktig svar er nummeret som hører til denne paragrafen.
  • Lekelederen sier begynnelsen på en paragraf, for eksempel "En speider er åpen..." Riktig svar er å fullføre paragrafen.
     

Aktivitet 3: Speiderloven i samfunnet

  1. Gi hver speider en avis og en saks hver.
  2. Speiderne skal finne og klippe ut eksempler fra avisen hvor en paragraf fra speiderloven enten fulgt og hvor en paragraf er brutt. 
  3. Dere kan klippe ut så mange eksempler dere vil. Klarer dere et eksempel for hver paragraf? 
  4. Vis hverandre eksemplene og forklar hvilken paragraf dere har tenkt på etterpå. 
  5. Til slutt kan dere lage en plakat eller en veggavis med utklippene der der epresenterer hele speiderloven i brutte og fulgte paragrafer. 
  6. Snakk om hvordan verden ville ha vært hvis alle levde etter speiderloven. Lever ikke-speidere etter speiderloven uten å vite det? 
     

Aktivitet 4: Symboler til speiderloven

  1. Se om dere kan komme på symboler som kan representere hver av paragrafene i speiderloven.
  2. Skriv paragrafene på en plakat og tegn symbolene ved siden av. 
  3. Hvis det er vanskelig å komme på symboler kan dere bruke forslagene til symboler som ligger under Kims lek eller noen av forslagene under.

Hvis dere trenger å røre på dere kan dere finne på bevegelser i stedet for symboler. 
Forslag til symboler:

  • §1: Kors eller fisk
  • §2: Håndtrykk, hjerte eller evighetstegn
  • §3: Tre, blad, fjær eller tre som vokser opp fra håndplaten.
  • §4: Paragraftegn eller håndtrykk
  • §5: Penger eller bankkort
  • §6: Fredsdue eller "peacetegn"
  • §7: Jordklode i hender eller pil
     

Illustrasjon av yogastillinger for barn.  

UTSTYR

  • Til alle aktivitetene trenger du Speiderloven. I tillegg trengger du:

Kims lek

  • En gjenstand for hver paragraf
  • Håndkle
  • Skrivesaker

Twistleken

  • Twist eller annet innpakket snop.
  • Quiz-spørsmål

Speiderloven i samfunnet

  • Aviser
  • Saks
  • Lim
  • Pappark, gråpapir e.l. til plakat

Symboler til speiderloven

  • Ark 
  • Skrive- og tegnesaker