BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres oppdagere for at det skal bli så spennende og morsomt som mulig.

DETTE BØR DERE GJØRE

Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.

1. De som lever i ekstrem fattigdom lever på under to dollar, 16 kroner om dagen. Finn ut hva dere kan kjøpe for 16 kroner.
  2. Gjennomfør en aktivitet som demonstrerer forskjellene mellom fattige og rike i verden, for eksempel urettferdig fest eller urettferdig fotballkamp.
  3. Finn ut noen ting dere kan gjøre for å hjelpe noen som er fattige.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan speiderne gjøre minst ett av kravene under.

• Samle inn penger til en utstyrs- eller leirpott sånn at alle i speidergruppa kan være med på tur.
  • Samle inn penger eller klær og leker til matsentralen, Frelsesarmeen, Røde Kors, eller andre ideelle organisasjoner.
  • Lag mat fra et land hvor mange lever i fattigdom.
  • Lek en lek fra et land hvor mange lever i fattigdom.
  • Gjennomfør en globalaksjon.

Hvis dere vil ha hjelp til å gjennomføre merket, kan dere bruke dette møteforslaget om Fattig og rik.

Merket kan kjøpes i Speiderbutikken.