• Se krav til aktivitetsmerket Baking. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: Dere velger selv om dere vil gjennomføre aktiviteten inne på kjøkken eller ute på bål eller stormkjøkken. Dere kan gjennomføre aktivitet 3 mens bakverket steker.

AKTIVITET 1 - Håndhygiene

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gjennomfør aktiviteten Håndhygiene.

Hvor fort sprer glitteret seg når dere håndhilser på hverandre? Denne aktiviteten illustrerer hvor viktig det er med god hygiene på kjøkkenet, og kanskje blir det lettere å huske håndvasken.

Håndhygiene

AKTIVITET 2 - Appelsinmuffins

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Mål opp ingredienser i desiliter (dl), spiseskje (ss) og teskje (ts) mens dere baker.

Vi har foreslått appelsinmuffins, men dere kan velge å bake andre ting. Er dere inne kan dere lage vanlige muffins.

Appelsinmuffins

AKTIVITET 3 - Bakekunnskaper

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vite hva smør, sukker, mel og egg gjør med det vi baker.
  • Finn ut hva forskjellen på bakepulver og gjær er.

Snakk sammen om hvilken rolle ulike ingredienser spiller i baksten. Hva hadde skjedd om dere brukte gjær i det dere bakte, eller hva om dere hadde glemt hevemiddel?

Bakekunnskap

AKTIVITET 4 - Smakekim

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Smak forskjell på kanel, kardemomme, hvetemel, potetme, bakepulver, vaniljesukker, salt og sukker.

Bruk kanel, kardemumme, hvetemel, potetmel, bakepulver, vaniljesukker, salt og sukker i smakekim. Klarer speiderne å skille de ulike smakene fra hverandre og klarer dere å gjette hva dere smaker på?

Hva smaker det?

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Plass til alle i nattverden.
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt