Møteforslag: Kode
- Stifinnere
- Mellom (30-90 min)
- Speiderkjennskap
Emner fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:
- Kjenner en stifinner seks kristne symboler. På dette møtet jobber man med minst ett symbol.
- Har en oppdager erfart gjennom lek og lagkonkurranser å tape og vinne, vente på tur og opptre rettferdig.
- Har en stifinner erfart å samarbeide om en oppgave og problemløsning med de andre i sin stifinnertropp.
Krav til aktivitetsmerket kode finner du HER.
ANDAKT
Vi snakker sammen om fisk som kristen symbol. Se her.
AKTIVITET 1 - LØSE OPPGAVE
Utstyr: Ark med oppgave og blyanter
Del ut et ark med gitterkode og et oppgaveark. Aktiviteten finner du her.
La speiderne løse oppgaven to eller tre sammen.
AKTIVITET 2 - BEVEGELSESLEK
Lek: Kykeliky eller en annen lek/sang med litt bevegelse.
AKTIVITET 3 - E-KODE
Del ut papir og blyant. Lær speiderne å bruke e-kode. Det vil si at de skal skrive "E" mellom alle bokstavene i meldingen de skal skrive. La to-tre speidere gå sammen om å skrive en melding. Gruppene stiller seg i ring og alle sender sin melding mot venstre. Deretter går gruppene og løser den meldingen de har fått.
AKTIVITET 4 - SKATTEJAKT
Utstyr: Innhold i knyttet: Kompass, Lommelykt, telys og fyrstikker, gitterkodenøkkel.
Skattejakt. Forslag til skattejakt finner du her.
AKTIVITET 5 - LAGE REBUS
Rebus. Ifølge wikipedia er rebus "et ordspill der man bruker bilder, tegninger, symboler eller enkeltbokstaver for å symbolisere ord".
I forbindelse med skattejakten har speiderne løst et par rebuser slik at de har fått noen ideer om hva en rebus kan være. Til slutt lager speiderne (alene eller i små grupper) en rebus, hvor de også skriver inn svaret. Disse kan lederne samle inn og kopiere slik at alle kan løse dem neste gang. Oppgavne kan legges ut på nettet hvis gruppen har en aktiv side. Kanskje det kan være med en premie til den som først sender inn riktig svar på alle oppgavene?
AVSLUTNING
Speiderbønnen
Valgspråk
Toppbilde og miniatyrbilde: Dave Bird
UTSTYR
- Papir og blyant til alle.
- Ark med tallkodeoppgave og kodeknekker. Den finner du her og her.
- Dyrelyder til kykeliky
Utstyr til skattejakten:
- Et "knytte" til hver patrulje som inneholder kompass, lommelykt, gitterkodeknekker, telys og fyrstikker.
- En lang snor til å merke det ene "sporet" med (skal følges i blinde).
- Reflekser til merking av "spor". Bokstaver merket på refleksene eller hengt sammen med dem.
- Fakler/telys i glass til merking av "spor".
- Usynlig kode skrevet på ark, ett til hver patrulje.
- En blyant pr patrulje.
- En konvolutt til hver patrulje som skal dels ut ved start. Den inneholder tallkode "Gå til (f.eks) bålplassen" (se opplegget for skattejakten).
- En konvolutt til hver patrulje ved enden av hvert spor. Hvis disse er merket med patruljens navn kan dere styre det slik at patruljene får kartbiten med kryss på den siste posten de er på. Konvolutten skal inneholde et hint om hvor skatten finnes. Hvis det er et kryss på et kart, må det være i kryssset midt mellom de 4 kartbitene, eller dere må legge det opp slik at kartbiten med kryss er den siste kartbiten de får.
I tillegg skal noen av konvoluttene inneholde en kode:
- Konvolutt i enden av kompassretningen: Tallkode
- Konvolutt i enden av "følg tråden": Gitterkode
- Konvolutt i enden av fakkelsporet: Usynlig kode
Skal det være oppgaver i enden av hvert spor må dere ta med utstyr til det.
RESSURSER
- Koder
- Rebuskodeløp uten postmannskap
-
Forskyvningskode.xlsx
12 kB
-
Forskyvningskodeoppgaver.docx
13 kB
-
Koder E-kode.xlsx
10 kB
-
Tallkode.xlsx
10 kB
-
Sportegn forklaring.docx
97 kB
-
Dyrelyder til lek.xlsx
10 kB
-
Skattejakt stifinnere.docx
15 kB
-
Gitterkode, kodenøkkel.xlsx
13 kB
-
Gitterkode oppgave skattejakt.xlsx
12 kB
-
Last ned vår Gitterkode-font
12 kB
- Baklengskode
- Bolkkode
- Forsyvingskode
- Hopp-over-kode
- Speid-kode
- Tallkode
- Hamburgerkode