Møteforslag: Kode
- Stifinnere
- Mellom (30-90 min)
- Speiderkjennskap
BESKRIVELSE AV MØTET
På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.
FORBEREDELSER FØR MØTET
- Se krav til aktivitetsmerket Kode. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
- Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.
ÅPNING
Åpningsseremoni og navneopprop.
AKTIVITET 1 - Usynlig skrift
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Send meldinger med usynlig skrift.
Det er flere måter å sende meldinger med usynlig skrift, for eksempel med stearin, sitronsaft eller ved hjelp av gjennomslag.
AKTIVITET 2 - Hva kan kodene brukes til?
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Snakk sammen om hvorfor vi har koder og hva de kan brukes til.
Koder og rebuser er spennende å løse, men kan de brukes til andre ting enn underholdning? Snakk sammen.
AKTIVITET 3 - Koder
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Lær to enkle kodesystemer, send og løs koder med systemene, for eksempel baklengskode og tallkode.
Dere kan gjerne både løse kodene i oppgaven og lage nye koder som dere kan bytte på og løse hverandres koder.
AKTIVITET 4 - Rebuser
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Lag en rebus og løs rebusen noen andre har laget.
Rebuser er gåter som er laget med bilder, bokstaver og tall som til sammen danner ord eller setninger. Bruk gjerne blomsterrebusene som inspirasjon til å lage rebuser. Bruk utklipp fra aviser eller tegn egne rebuser. Bytt rebuser og løs dem.
AVSLUTNING OG ANDAKT
Les andakten Koden Jesus. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt