Krav til aktivitetsmerket Kroppen og bevegelse finner du her.

ÅPNING

Navneopprop
Tema for møtet; lære om kroppen hvordan vi kan bevege den og at det er viktig.

ANDAKT

Utstyr: Aktive barn - levende forkynnelse eller utskrift av andakten

Legemet og lemmene.
Aktive barn-levendeforkynnelse side 38.

AKTIVITET 1 - LAG SUND MAT

Utstyr: Det dere trenger til bål eller stormkjøkken med rødsprit eller gass, fyrstikker, det dere skal spise.

Kopp/tallerken og skje kan oppdagerne ha med selv.
Hvis dere skal bruke bål må dere lage det først. (Gjerne før andakten.)
Snakk om at kroppen trenger sund mat.

  • Vegetartaco: Dropp kjøttet. Lefser eller skjell varmes på bål eller stormkjøkken. Kutt grønnsaker, ha over tacosaus og rømme.
  • Grønnsaksuppe
    Speiderne hjelper til med å dele opp grønnsaker. Ha dem i en kjele med vann og buljongterninger. Et godt tips kan være å ha med kokt vann på termos, da går der raskere å koke opp grønnsakene. Bruk bål eller stormkjøkken. Suppen kan koke mens dere gjør aktivitet 2 og 3.
  • Fruktsalat
  • Grønnsaker med dip
     

AKTIVITET 2 - KROPPSDELENE

Gjennomgå hva de forskjellige kroppsdelene heter.
Synge "Hode-skulder-kne og tå", "Hugi bugi", eller "Nederst sitter tærne" med Børudgjengen.
Vite hva en muskel er og hvilken funksjon den har i kroppen.

AKTIVITET 3 - HINDERLØYPE

Utstyr: Tau eller livline
Del oppdagerne i lag som lager hindere for hverandre. Etterpå går de gjennom løypa og viser det andre laget hva de skal gjøre. Bruk naturlige hindere i naturen eller i rommet. Oppdagerne har gjerne god fantasi. Ha hindere hvor de skal balansere, bruke armer (gå armgang eller leke trillebår) krype, åle, hoppe, hinke. lagene kan få hver sin livline el.l som de også kan bruke for å lage hinder.

AKTIVITET 4 -  LEK

Doktorsisten
Akkurat som vanlig sisten, men nå skal speideren som «får» sisten holde sin ene hånd på det stedet han ble slått, helt til han har greid å gi sisten til en annen. Blir det veldig vanskelig å løpe – kanskje fordi han må holde seg på ankelen e.l. kan den som har sisten bestemme at de andre også må holde hånden på sin ankel når de løper. Kan være lurt å avgrens området man kan løpe rundt på da det kan være vanskelig å bevege seg fort og langt.

Stiv heks:
Denne leken kan mange være med på. En eller flere speidere er heks og løper etter de andre. Heksa tar på en annen og roper "tatt". Den som blir tatt må stå og vente på at noen kommer og befrir han eller henne. Det kan gjøres ved å ta på skulderen og rope "fri". Man kan også legge inn at de skal si navnet på den kroppsdelen de tar på (skulder, arm, hånd, rygg) 

Krabbefotball:
Spiller football men man krabber I steden for å løpe. Hender og føtter kan brukes. Banen må ikke være så stor og målet bør være ganske lite.

Gjemsel:
Gjemsel kan lekes på forskjellige måter. Det må være minst to personer. En person blir valgt til å være den som står, mens de andre løper og gjemmer seg. Når den som står har telt til et avtalt tall, f.eks. 100, kan han / hun åpne øynene og begynne å lete etter de andre. Som en variasjon kan man bestemme at man må finne de den som har gjemt seg innen et gitt tidsrom, eller man kan si «Gi et lite pip!» og den/de som har gjemt seg må da gi et lite «pip».

Skulptur 
Speiderne lager en skulptur med hverandre, helst flere på hvert lag.  Speiderne bestemmer selv hva de vil lage eller de får en oppgave å lage noe, f.eks hest og rytter, bro, forskjellige dyr osv.
 

AVSLUTNING

Repetere kroppsdeler og musklenes funksjon og hvorfor det er viktig å spise sunn mat
Speiderbønn
Vær beredet - alltid beredt
 

UTSTYR

  • Andakten
  • Det dere trenger for å tenne bål eller stormkjøkken med brensel
  • Fyrstikker
  • Det dere skal lage av mat
  • Kopp/talerken og skje/gaffel - kan oppdagerne ha med selv
  • Tau eller livline
     

Emne fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

  • Har en oppdager erfart gjennom lek og lagkonkurranser å tape og vinne, vente på tur og opptre rettferdig.
  • Kan en oppdager tenne bål med tørr ved