Emne fra Speiderstigen som man jobber emd på dette møtet:

  • Har en oppdager erfart gjennom lek og lagkonkurranser å tape og vinne, vente på tur og opptre rettferdig.
     

Krav til aktivitetsmerket Kroppen og bevegelse finner du HER.
 


 

Åpning 
Navneopprop
Tema for møtet; lære om kroppen hvordan vi kan bevege den og at det er viktig.
Lese: Legemet og lemmene, s 38, Aktive barn-levendeforkynnelse
Andakten finner du også her.

Utstyr: Alrive barn - levende forkynnelse

 


 

Aktivitet 1 
Gjennomgå hva de forskjellige kroppsdelene heter.
Synge "Hode-skulder-kne og tå", "Hugi bugi", eller "nederst sitter tærne" med Børudgjengen.
Vite hva en muskel er og hvilken funksjon den har i kroppen.

 


 

Aktivitet 2 
Være med på hinderløype eller lek. Del oppdagerne i lag som lager hindere for hverandre. Etterpå går de gjennom løypa og viser det andre laget hva de skal gjøre. Bruk naturlige hindere i naturen eller i rommet. Oppdagerne har gjerne god fantasi. Ha hindere hvor de skal balansere, bruke armer (gå armgang eller leke trillebår) krype, åle, hoppe, hinke. lagene kan få hver sin livline el.l som de også kan bruke for å lage hinder.

Utstyr: Tau

 


 

Aktivitet 3 
Lage et sunt måltid: Har dere god tid kan dere lage Taco eller grønnsaksuppe. Speiderne hjelper til med å dele opp grønnsaker. Kan evt bruke pølser istedenfor kjøttdeig til steking, eller droppe kjøtt og lage Vegetartaco som går raskere. Lager man suppe, bør denne lages før hinderløypa og kokes mens man har hinderløype. 

For de fleste vil det være enklere å lage fruktsalat eller grønnsaker med dip.

Utstyr: Diverse grønnsaker,  frukt, bær, lettrømme og krydder til dip. Alt etter som hva dere skal lage.
Skal dere lage taco eller suppe må dere også ha kokeutstyr og kokeapparat eller bål. Husk fyrstikker!
Bolle til å lage fruktsalat i. Oppdagerne bør ha fått beskjed om å ha med kopp og skje.


 


 

Aktivitet 4

Lek 
Doktorsisten
Akkurat som vanlig sisten, men nå skal speideren som «får» sisten holde sin ene hånd på det stedet han ble slått, helt til han har greid å gi sisten til en annen. Blir det veldig vanskelig å løpe – kanskje fordi han må holde seg på ankelen e.l. kan den som har sisten bestemme at de andre også må holde hånden på sin ankel når de løper. Kan være lurt å avgrens området man kan løpe rundt på da det kan være vanskelig å bevege seg fort og langt.

Stiv heks:
Denne leken kan mange være med på. En eller flere speidere er heks og løper etter de andre. Heksa tar på en annen og roper "tatt". Den som blir tatt må stå og vente på at noen kommer og befrir han eller henne. Det kan gjøres ved å ta på skulderen og rope "fri". Man kan også legge inn at de skal si navnet på den kroppsdelen de tar på (skulder, arm, hånd, rygg) 

Krabbefotball:
Spiller football men man krabber I steden for å løpe. Hender og føtter kan brukes. Banen må ikke være så stor og målet bør være ganske lite.

Gjemsel:
Gjemsel kan lekes på forskjellige måter. Det må være minst to personer. En person blir valgt til å være den som står, mens de andre løper og gjemmer seg. Når den som står har telt til et avtalt tall, f.eks. 100, kan han / hun åpne øynene og begynne å lete etter de andre. Som en variasjon kan man bestemme at man må finne de den som har gjemt seg innen et gitt tidsrom, eller man kan si «Gi et lite pip!» og den/de som har gjemt seg må da gi et lite «pip».

Skulptur 
Speiderne lager en skulptur med hverandre, helst flere på hvert lag.  Speiderne bestemmer selv hva de vil lage eller de får en oppgave å lage noe, f.eks hest og rytter, bro, forskjellige dyr osv.
 

 



Avslutning
Repetere kroppsdeler og musklenes funksjon og hvorfor det er viktig å spise sunn mat
Evt dele ut Kroppen og bevegelse merket
Avslutte med Speiderbønnen