BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Leirbål. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ta med sitteunderlag og varme klær til å sitte ute i.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: Det kan være lurt å starte med å tenne bålet sånn at det er klart til å tilberede bålsnacks på i aktivitet 2.

AKTIVITET 1 - God leirbålskultur

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Snakk sammen om hva god leirbålsskikk er.

For at alle skal ha det gøy på leirbål, er det viktig at vi har god leirbålskultur. Snakk sammen om hva som er god og dårlig leirbålskultur.

Leirbålskultur

AKTIVITET 2 - Speiderpopkorn

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på å lage leirbålsgodis, for eksempel popcorn, kakao, sjokoladebanan eller lapper, til resten av gruppa.

Popkorn er perfekt leirbålssnacks, men dere kan også lage annen snacks hvis dere heller vil det.

Speiderpopkorn

AKTIVITET 3 - Forberede leirbålsinnslag

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Led en lek eller en konkurranse alene eller sammen med andre speidere på leirbål.
  • Øv inn en skretsj og fremfør den for gruppa.

Del dere opp i grupper og forbered et leirbålsinnslag hver. Det finnes mange forslag til leirbålsinnslag i aktivitetsbanken.

Leirbålsinnslag

AKTIVITET 4 - Leirbål

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær to nye speidersanger og to nye leirbålsrop.
  • Vær med på et leirbål sammen med gruppa på en tur eller et møte.

Gjennomfør et leirbål med gruppa. Det er en fordel om lederne har forberedt speidersanger og leirbålsrop som speiderne kan lære seg under leirbålet for å dekke alle merkekravene.

Leirbål

Pass på at bålet er skikkelig slukket før dere går fra leirbålet.

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Midt i svarteste natta.
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt

TIPS: Dere kan velge om dere vil lese andakten til slutt, eller som åpning av leirbålet.