BESKRIVELSE AV MØTE

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Vennskap her. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop.
Les andakten Vennskap og fredsarbeid her.

AKTIVITET 1 - En god venn

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en plakat med egenskapene dere mener en god venn skal ha.
  • Snakk sammen om hvorfor det er viktig med venner, og hva gode venner har å si for vår psykiske helse.

Lag en plakat hvor dere tegner egenskapene til en god venn. Snakk sammen om hvorfor det er viktig med venner og hva de har å si for den psykiske helsen vår.

Tegn en god venn

AKTIVITET 2 - Fruktsalat

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gjennomfør en samarbeidsnøtt i patruljen.

Det trenger ikke å være så vanskelig å lage fruktsalat, men hvis dere får utdelt ulike begrensninger som bind for øynene og armen på ryggen, må dere samarbeide om å få det til. Spis fruktsalaten til slutt.

Vær forsiktig med å bruke kniv uten å kunne se!

Fruktsalat og samarbeid

AKTIVITET 3 - Patruljesamhold

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en strategi eller plan for hvordan dere skal bedre samholdet i patruljen deres.

For å sikre at patruljen er et godt sted å være for alle, er det viktig å arbeide med patruljesamholdet. Lag en plan eller strategi for hvordan dere skal jobbe med patruljesamholdet deres.

Patruljesamhold

AKTIVITET 4 - Planlegg åpent møte

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Inviter noen som ikke er speidere på et speidermøte eller en annen tilstelning.

Planlegg et åpent møte eller et møte der dere inviterer med noen som ikke er speidere. Dere kan for eksempel bruke møteforslaget Åpent møte som utgangspunkt.

Møteforslag: Åpent møte

AVSLUTNING