BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til patruljen for at det skal bli spennende og morsomt.

DETTE BØR DERE GJØRE

1. Ha ansvar for og gjennomfør en sanitetsoppgave på leir eller en helgetur.
  2. Snakk sammen om rusmidler og de negative konsekvensene ved å bruke rusmidler.
  3. Arranger en sanitetsøvelse for andre rovere eller speidere.
  4. Lag en måltidsplan som tar hensyn til en valgfri allergi eller diett og helsedirektoratets kostråd. Følg måltidsplanen på en tur med roverlaget.
  5. Snakk sammen om hvordan vi bør oppføre oss mot syke og skadede, og hvordan vi kan lære yngre speidere empati.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan dere gjøre minst ett av kravene under.

• Delta på kurset Handlinger og holdninger eller tilsvarende.
  • Lag og gjennomfør en quiz med minimum 15 sanitetsspørsmål i roverlaget.
  • Vær med på en sanitetsøvelse med fokus på diabetes, epilepsi, gift, høyenergiskade, huggormbitt og lignende.
  • Arranger en øvelse hvor dere har fokus på beredskapsplanen i Trygg og sikker speiding, for eksempel leteaksjon, varsling av hjemmeleder eller lignende.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken