BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres stifinnere for at det skal bli spennende og morsomt.

DETTE BØR DERE GJØRE

Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.

1. Prøv å lyse på noen med og uten refleks i mørket. Hvor nært må de komme før dere ser dem?
  2. Finn ut hvilke regler som gjelder for gangfelt, lyskryss og hvordan vi skal oppføre oss på gangvei.
  3. Gjennomfør en aktivitet med fokus på sikkerhet i trafikken.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan speiderne gjøre minst ett av kravene under.

• Besøk en trafikkstasjon.
  • Besøk et vegmuseum.
  • Lag et kart over veien deres til og fra speiderlokalet eller kirka.
  • Lag en plakat med fokus på trafikksikkerger og heng den opp i speiderlokalet.
  • Bruk refleks hver gang du skal på speideren i vinterhalvåret.
  • Finn ut hvorfor bilførere ikke frår lov til å drikke alkohol før de skal kjøre eller bruke mobiltelefonen når de kjører.

Hvis dere vil ha hjelp til å gjennomføre merket, kan dere bruke møteforslaget for Trafikk.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken