• Se krav til aktivitetsmerket Fisk. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Les sikkerhetsregler ved vannet og pass på at dere gjennomfører møtet på en sikker måte.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ha på vanntette sko, og gjerne ha med tørt skift.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop.
Les andakten Jesus metter fem tusen.

TIPS: Hvis dere vil, er det fint å lage mat av fisken dere fisker, da kan dere bytte ut aktivitet 3 med for eksempel en fiskesuppe eller fisk i folie. Da bør dere også beregne mer tid. Hvis dere ikke tilbereder fisken, er det fint om dere kan fordele fisken mellom speiderne sånn at de kan ta den med seg hjem.

AKTIVITET 1 - Fiske

• Vær med på fisketur.
  • Prøv å fiske fra land, båt eller kano med minimum to ulike fiskeredskaper eller metoder.

Sett garn i forkant av møtet og sørg for at så mange som mulig får vært med å ta garnet opp. I mellomtiden kan de andre speiderne for eksempel fiske med stang fra land.

Fisking

AKTIVITET 2 - Sløye fisk

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Sløy en fisk og finn ut hva de forskjellige innvollene heter og hva de gjør.

Sløy fiskene dere får. Bruk gjerne tid på å studere de forskjellige innvollene. Det er fint om dere kan bruke fisken til å lage mat med etterpå, men da bør dere beregne ekstra tid.

Sløye fisk

AKTIVITET 3 - Fiskeknop

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær å knyte en fiskeknop.

Fiskeknop kalles også dobbelt enkelsk knop og kan brukes til å skjøte to tau med ulik størrelse og glatte liner som fiskesnøre av nylon. Knuten er lett å lære og enkel å knyte.

Fiskeknop

AKTIVITET 4 - Klypelotto

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær å kjenne igjen syv ulike fisker vi har i Norge, og hva de heter.

Lær navnene på noen av fiskene som lever i havet. Spill klypelotto som vanlig lotto eller med mer fart som en stafett.

Klypelotto - fisk

TIPS: Hvis dere trenger å bevege dere litt underveis, kan dere for eksempel leke haien kommer.

AVSLUTNING

Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt