BESKRIVELSE AV MØTE 1

Sanitetmerket tar en del tid å fullføre og bør gjennomføres over to møter. På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Sanitet. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: Aktivitetene kan gjennomføres etter hverandre eller som poster som speiderne rullerer på.

AKTIVITET 1 - Håndhygiene

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gjennomfør aktiviteten Håndhygiene. Hvorfor er det viktig å vaske hendene på tur.

Hvorfor må vi egentlig vaske hendene når de ser rene ut? I denne aktiviteten får dere sett hvordan bakterier fort kan spre seg fra hånd til hånd.

Aktivitet: Håndhygiene

AKTIVITET 2 - Håndvaskstativ

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med å bygge eller lage et sted hvor dere kan vaske hendene på tur.

Lag et stativ til vaskevannsbaljen, for eksempel en trefot hvor vaskevannet kan stå mellom raiene som stikker over surringen.

Lag trefoting med åttetallssurring

AKTIVITET 3 - Gnagsår

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvordan dere kan forebygge og behandle gnagsår.

Det er bedre å forebygge gnagsår enn å måtte behandle dem. I aktiviteten lærer dere om gnagsår, hvorfor vi får dem og hvorfor plasterteip virker forebyggende.

Behandle og forebygge gnagsår

AKTIVITET 4 - Doktorsisten

• Lek doktorsisten.
  • Finn ut hva forskjellen på fysisk og psykisk helse er. Hvordan kan vi passe på både den fysiske og den psykiske helsen vår?

Doktorsisten tvinger dere til å bevege dere på nye måter. Snakk gjerne litt om hvorfor det er bra å bevege kroppen.

Doktorsisten

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten En speider er en god venn. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt

BESKRIVELSE AV MØTE 2

Sanitetmerket tar en del tid å fullføre og bør gjennomføres over to møter. På denne siden finner dere forslag til aktiviteter til møte 2 og hvordan dere kan gjennomføre dem.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Førstehjelpsøvelse

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på en førstehjelpsøvelse som tar for seg solbrenthet og dehydrering.

Dehydrering og solforbrenning er vanlige tilstander. Lær om hva dehydrering og solforbrenning er, hvordan vi kan forebygge det og hvordan vi kan behandle det hvis vi eller noen rundt oss opplever det.

Om dehydrering Om solforbrenning

AKTIVITET 2 - Giftinformasjon

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva giftinformasjonssentralen gjør, hva de kan hjelpe med og hva telefonnummeret deres er.
  • Lær om hva dere skal gjøre hvis noen blir bitt av huggorm.

Lær om hva dere skal gjøre hvis noen blir bitt av huggorm, hva giftinformasjonen er og hva de kan hjelpe oss med.

Om huggormbitt Giftinformasjonen

AKTIVITET 3 - Kims lek

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på kims lek med førstehjelpssutstyr.

Lek kims lek med førstehjeøpsutstyr for å huske bedre hva som kan finnes i førstehjelpsskrinet. For å gjøre det vanskeligere, kan dere ha med noen gjenstander som ikke hører hjemme i førstehjelpsskrinet.

Kims lek

AKTIVITET 4 - Fysisk og psykisk helse

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

Snakk sammen om hva fysisk og psykisk helse er. Gjennomfør en aktivitet som kan være bra for den psykiske helsen vår, for eksempel Du er god på eller lag trivselsregler.

Lek: Du er god på Lag trivselsregler

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Trøste hverandre. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt