Snøblindhet

Snøblindhet er små, overflatiske forbrenningssår på hornhinnen i øynene. Det kan oppstå hvis du har utsatt øynene for mye sollys uten beskyttelse. Enkelt sagt kan vi si at øynene har blitt solbrent når vi opplever snøblindhet.

Snøblindhet på 1-2-3

1. Beskytt øynene mot lys. Gå inn. Ta på solbriller.
  2. Bruk smertestillende tabletter.
  3. Kjøl ned øynene med kalde omslag.

Hvordan kjenne igjen solbrenthet

Ved solbrenthet blir øynene røde og begynner å renne. Det kan kjennes ut som at det er rusk i øynene. I tillegg kan det oppstå sterke smerter og muskelsammentrekninger, og plagene øker når øynene utsettes for lys.

Hvordan utføre førstehjelp

Hvis du har blitt snøblind, skal øynene beskyttes mot lys. Det beste er å være i et mørkt rom og bruke solbriller både inne og ute. Det kan også være aktuelt å bruke smertestillende tabletter.

Kjøl ned øynene med kaldt omslag, for eksempel ispose, isbiter eller en pose frosne erter med en t-skjorte eller et speiderskjerf rundt. Ikke la det kalde omslaget ligge på huden mer enn 1-2 minutt om gangen. Det kalde omslaget lindrer smertene litt, men kan gi frostskader om det ligger lenge om gangen. Oppsøk lege hvis plagene ikke blir bedre etter et døgn.

Utdypende forklaring

Snøblindhet kommer av at øynene utsettes for for mye ultrafiolett stråling. Denne strålingen finnes i solen, men også i annet lys, som for eksempel det lyset som kommer når man sveiser. Derfor kan snøblindhet også kalles sveiseblink, fordi vi kan få de samme skadene av å sveise uten beskyttelsesbriller som når vi får mye sollys på øynene.

Ordet snøblindhet kommer av at solskaden ofte skjer om våren, for eksempel i påsken, når det er mye sol og lyset reflekterer fra snøen. Det er også mulig å få den samme skaden ved sjøen. Når sola reflekteres fra en stor flate som vann og snø, blir det mer stråling fordi strålingen kommer både ovenfra og nedenfra.

Når øynene blir utsatt for mye stråling uten beskyttelse over en lengre periode, oppstår det små sår på hornhinnen. Ofte kjenner vi ikke symptomene før 4-12 timer etter skaden har oppstått. Da er det viktig å beskytte øynene mot sterkt lys, ellers vil plagene bli verre.

Det viktigste er å forebygge snøblindhet ved å bruke gode solbriller med UV-beskyttelse. Ved opphold på fjellet over lang tid, er det viktig å også ha sidebeskyttelse av øynene sånn at øynene er godt beskyttet mot lyset.