BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til patruljen for at det skal bli spennende og morsomt.

DETTE BØR DERE GJØRE

1. Lag et restemåltid på et møte eller en tur.
  2. Lag en vegetarisk rett på et møte eller en tur.
  3. Finn minimum tre gode tips mot matsvinn og test dem ut.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan dere gjøre minst to av kravene under.

• Gjennomfør en kjøttfri uke.
  • Ta kontakt med den lokale matbutikken og spør om dere kan hente restemat til en dagstur eller overnattingstur.
  • Vei matavfallet og matsvinnet i husholdningen din i én uke, og finn ut hvordan dere kan redusere matsvinnet.
  • Finn ut hva forskjellene mellom merkingen "best før" og "siste forbruktdag" er.
  • Gå på en overnattingstur med roverlaget uten å kjøpe nye matvarer. Bare bruk matvarer og ingredienser dere har hjemme fra før.
  • Gå en hel uke uten å kjøpe nye matvarer.
  • Lag en oversikt over hvilke matvarer dere har i kjøleskapet, fryseboksen og tørrvareskap, og hvilke som bør brukes først.
  • Lag en egen oppskrift, eller test ut en oppskrift som allerede finnes, der dere får brukt brød, grønnsaker eller frukt som burde spises.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken.