Emne fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

  • Kan en oppdager nødnummeret 1-1-3, og vet hva man skal si når man ringer dette nummeret.
  • Kjenner en oppdager teknikker for å finne ut om en person er bevistløs, sikre frie luftveier og kan legge en bevistløs person i stabilt sideleie.
  • Kjenner en oppdager følgende bibelhistorier: (Den barmhjertige samaritan, Luk 10,25-37)
  • Kan en oppdager rense et sår og sette på plaster.

 


 

Merkekrav som tas på dette møtet:

Førstehjelpsmerket:

  1. Kunne nødnummeret 1- 1- 3 og vite når det skal brukes.
  2. Vite hva man må fortelle nå man ringer 1 – 1- 3
  3. Kunne rense et skrubbsår eller sår etter små kutt og sette på plaster
  4. Kunne teknikker for å finne ut om en person er bevisstløs, og kunne legge en bevisstløs person i stabilt sideleie.

 

I tillegg må man velge 2 av disse kravene:

  • Delta som markør i en 1.hjelpsøvelse
  • Vite hvor 1.hjelpssakene er tilgjengelige under speidermøtet
  • Gjøre en «hjemmekontroll». Oppdagerne skal finne ut hvor 1.hjelps utstyr er hjemme og i foresatte sin bil.

Få besøk eller gå på besøk til noen som jobber med syke mennesker (f.eks ambulanse, lege, sykepleier, sykehjem)

 


 

Åpning
Åpningsseremoni. Navneopprop.
Tema for dagen.
Lese bibelfortellingen, Den barmhjertige Samaritan: Luk 10,25-37. Knytt innholdet i fortellingen til hvordan vi kan hjelpe andre hvis de har falt og slått seg (skrubbsår), kuttet seg (plastre) eller er bevisstløse.
 

 


 

Aktivitet 1
Nødnummeret: Hva er det?
Spør speiderne om de vet nødnummeret til ambulanse, om de har sett det på sykebilen. Vis frem ark med 1-1-3 skrevet på (visuelt). Speiderne sier nummeret i kor noen ganger
Når skal det brukes?
Snakker om når man skal ringe 1-1-3. Spør om noen har erfaringer med sykebil.

Utstyr: Plakat/ ark med 1-1-3

 


 

Aktivitet 2
Varsle: Hva skal man si når man ringer 1-1-3.
Hvem- hvem ringer.
Hva-som har skjedd.
Hvor – man er/ ulykken er.
Be de gjenta og ikke legg på. Man vil få hjelp og støtte gjennom telefonen også.
Øve på å ”ringe”. Gå¨ sammen 2 og 2.

Utstyr: Plakat med hvem, hva, hvor

 


 

Aktivitet 3
Bevisstløs
Hvordan finne ut om en person er bevisstløs? En bevisstløs person er ikke i stand til å ta vare på seg selv og er ikke i stand til å holde luftveiene åpne. Bevisstløs person: Omtrent ingen til ingen respons ved tiltale, berøring eller smerte. Det er grader av bevisstløshet.
Sjekke pusten, sikre frie luftveier, puster personen normalt?
Stabilt sideleie, holde personen varm, ring 1-1-3.
Vise speiderne gangen i dette med en markør mens man forklarer. Vise behandlingen fra man sjekker bevisstløshet til man har ringt 1-1-3 en gang til.
Speiderne øver på dette 2 og 2 (en er markør, en førstehjelper, bytter på) mens man går rundt og veileder og ser om de gjør det riktig.

 


 

Aktivitet 4
Kunne rense skrubbsår og lite kutt.
Lag et ”skrubbsår” på f.eks hånden eller kneet med litt jord, grus og ketchup som gnis på huden. Vis speiderne hvordan såret renses fra  midten av såret og utover. Tegn et risp med rød tusj (evt ketchup) og vis rengjøring av et kutt og sett på plaster.  Lag gjerne en fortelling rundt det som skjedde - dramatiser hendelse og behandling.
Speiderne går sammen to og to, evt 3 og 3, og øver på hverandre.

Utstyr: Jord, ketchup, røs penn, kompress til sårvask, saks til å klippe opp gassbind hvis man bruker det, pyrisept, klorhexidin eller lignende, plaster.

 


 

Lek 
Doktorsisten
Akkurat som vanlig sisten, men nå skal speideren som «får» sisten holde sin ene hånd på det stedet han ble slått, helt til han har greid å gi sisten til en annen. Blir det veldig vanskelig å løpe – kanskje fordi han må holde seg på ankelen e.l., kan den som har sisten bestemme at de andre også må holde hånden på sin ankel når de løper. Kan være lurt å avgrens området man kan løpe rundt på da det kan være vanskelig å bevege seg fort og langt.

 


 

Avslutning
Repeter det speiderne har lært på møtet gjerne med noen spørsmål.
Hjemmelekse: Finn ut hvor 1.-hjelps utstyr er hjemme og i de foresatte sin bil. Førstehjelpsmerket deles ut på neste møte da ”leksen” er sjekket. Repeter gjerne bevisstløs-frie luftveier-stabil sideleie og 1-1-3 også på neste møte.
Avslutt med Speiderbønnen