BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Primitiv mat. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne at de skal kle seg til å være ute og ha med skål, skje og drikke til møtet.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: Hvis dere skal lage mat på bål, kan det være lurt å tenne opp bålet før møtet sånn at bålet er klart til å lage mat på når møtet starter. Husk på eventuelle allergier og diettbehov!

AKTIVITET 1 - Tomatsuppe og chapati

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag primitiv mat med minimum to ulike teknikker, for eksempel steking, baking, koking og lignende.
  • Lær å bruke stormkjøkken eller primus.

Del speiderne inn i to. En gruppe lager tomatsuppe en annen gruppe lager chapati.

Tomatsuppe  Chapati

AKTIVITET 2 - Måltid

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på å rydde opp etter matlaging.

Fordel suppe og chapati sånn at alle får like mye. Sett dere rundt bålet og spis det dere har laget. Mens dere spiser kan dere lese andakten Det dobbelte kjærlighetsbudet. Rydd opp etter måltidet før neste aktivitet.

Det dobbelte kjærlighetsbudet.

AKTIVITET 3 - Banandessert

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en matrett fra et annet land på bål.
  • Lag en dessert på bål.

Alle kan lage sin egen sjokoladebanan. Lage nok flamberte bananer til at alle får smake.

Sjokoladebanan  Flamberte bananer

AKTIVITET 4 - Tre på rad

Tre på rad eller kryss og runding, er et morsomt og utfordrende spill. Samle sammen stokker og steiner og spill spillet utendørs.

Dere kan spille på lag eller lage flere spill og spille turnering, slik at vinnerne rykker opp i rekka og taperne rykker ned i rekka etter hvert spill.

Tre på rad

Slukk bålene med vann, sand eller brannslukningsapparat, hvis dere har brent bål på møtet.

AVSLUTNING

Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt