BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.
For å kunne gjennomføre denne aktiviteten må dere ha brettspillet Den forsvunne diamant. Da har du spillebrikkene du trenger og reglene for spillet.

SLIK GJØR DU

1. I forkant av spillet må en leder eller patruljefører lage oppgaver speiderne skal løse for å finne frem til stedene hvor brikkene er gjemt.
  2. Legg spillebrikkene i konvolutter, en brikke i hver konvolutt, og skriv navnene fra de røde feltene på spillbrettet på konvolutten.
  3. Legg konvoluttene ut på de stedene oppgaven leder til. Stedene trenger ikke å samsvare med spillbrettet.
  4. Noter ned hvilken oppgave som hører til hvilket stedstavn på spillbrettet.
  5. Legg ut og gjem en premie.
  6. Del speiderne inn i lag og del ut 5 000 spillpenger til hvert lag.
  7. For å finne brikkene må lagene først peke på spillbrettet for å fortelle hvor de vil reise. Dere trenger ikke å dele ut oppgaver etter tur, som når dere spiller brettspillet på brettet.
  8. Deretter får de oppgaven som leder til brikken mot at de betaler 1 000 spillpenger. Merk av på brettet hvilke felt som er tatt.
  9. Når speiderne har funnet brikken må de komme tilbake til brettet for å få belønning eller straff etter spillets regler. Det er ikke lov å bytte oppgave før brikken er funnet.
  10. Hvis et lag går tom for penger, kan de betale for en ny oppgave med en tidsstraff. Vurder lengden på ventetiden etter størrelsen på området dere spiller på.
  11. Når et lag kommer tilbake til brettet med den forsvunne diamanten får de en oppgave som forteller hvor premien er gjemt.
  12. Hvis et annet lag kommer tilbake til brettet med et visum etter at diamanten er funnet, får de samme oppgave.
  13. Det laget som først finner premien vinner.

TIPS: Oppgavene kan for eksempel være bilde av stedet brikken er gjemt, et kart over området hvor gjemmestedet er markert, koder, rebuser, koordinater eller lignende. Oppgavene kan godt være forskjellige.
Oppgaven til premien bør være litt vanskelig å løse for å gjøre det mer spennende.

• Spillet Den forsvunne diamant
  • Konvolutter
  • Noe å skrive med
  • Rebuser eller oppgaver for å finne brikkene