BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres stifinnere for at det skal bli spennende og morsomt.

DETTE BØR DERE GJØRE

Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.

1. Finn ut hvordan dere kan forebygge og behandle gnagsår.
  2. Gjennomfør aktiviteten Håndhygiene. Hvorfor er det viktig å vaske hendene på tur?
  3. Vær med å bygge eller lage et sted hvor dere kan vaske hendene på tur.
  4. Finn ut hva giftinformasjonssentralen gjør, hva de kan hjelpe med og hva telefonnummeret deres er.
  5. Vær med på en førstehjelpsøvelse som tar for seg solbrenthet og dehydrering.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan speiderne gjøre minst to av kravene under.

• Finn ut hva astma er og hvordan vi kan hjelpe en som sliter med astma.
  • Lær om hva dere skal gjøre hvis noen blir bitt av huggorm.
  • Lek doktorsisten.
  • Finn ut hva det vil si å ha en allergi.
  • Velg ut noen matallergier og lag et måltid uten disse allergenene.
  • Vær med på kims lek med førstehjelpssutstyr.
  • Finn ut hvorfor det er bra for oss å spise frukt og grønt.
  • Finn ut hva forskjellen på fysisk og psykisk helse er. Hvordan kan vi passe på både den fysiske og den psykiske helsen vår?
  • Vær med på en førstehjelpssøvelse som tar for seg skader fra etsende væsker. Finn eksempler på etsende væsker hjemme eller i speiderlokalet.

Hvis dere vil ha hjelp til å gjennomføre merket, kan dere bruke møteforslaget for Sanitet.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken