BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

1. Planlegg en haik. Her finner dere et forslag til hvordan dere kan gjøre det.
  2. Pass på å legge inn god tid til alle måltidene.

PIZZAFORSLAG

• Rullepizza: Rull litt pizzadeig til en lang og tynn pølse og klem den flat. Ta på pizzafyll og
    ost på den ene siden og brett den flate «pølsa» på langs. Klem godt sammen og kveil opp på en spiddepinne. Stek over glør i ca 15 min. Kan også pakkes inn i bananblader, vått avispapir eller
    aluminiumsfolie.
  • Pizza i gryte: Pizzaen skal dampkokes. Lag flere små pizzaer, litt mindre enn grytas diameter.
    Ha litt vann i gryta, og en del pinner eller en rist oppi. Plasser pizzaen oppå. Det må være rom for dampen til å passere pizzaen. Dampkok med lokk i ca 10 min.
  • Hellepizza: Varm en steinhelle skikkelig opp over bål. Det gjør ingenting om det kommer sot på i begynnelsen. Det forsvinner når hella er varm nok. Legg pizzaen oppå, men husk å ta på ekstra mye stekesmør.
  • Pizza i steinovn: Lag pizza som vanlig. Bygg en sjusteinsovn og tenn opp bål under,
    inni stekerommet eller begge steder samtidig.

Her finner du en side med ulike kokeapparat, regler og bruk.

Husk at det er generelt bålforbud fra 15.april til 15. september, men du må alltid tenke på brannfare når du tenner bål!

EKSEMPEL PÅ DAGSPLAN

LØRDAG
12.00 Frammøte. Ta med sykkel og ha med nødvendig bagasje.
15.00 Første pizza-pause. Rullepizza.
18.00 Vi er framme ved et vann og padler over med kanoer lederne har kjørt ut. Deretter tar vi beina fatt opp til overnattingsplassen.
20.00 Framme ved overnattingsplassen. Forbereder dampvarmet pizza i gryte og leirbålskos.
23.00 Overraskelse: En leder kommer på besøk med is og snop.

SØNDAG
10.00 Vi står opp, forbereder hellepizza og løser en naturoppgave.
14.00 Vi pakker sammen, går, padler og sykler hjemover.
16.00 Vel hjemme ved speiderlokalet. En av foreldrene har med rykende varm hjemmelaget pizza som går ned på høykant.

TIPS: Alle pizzadeigene er laget med bakepulver og kan lages ferdige hjemme. Deigen lages av mel, vann, litt salt og 2 teskjeer bakepulver for hver deigklump. Ta med litt ekstra mel. Fyll kan være ferdig brunet kjøttdeig, pølse, pizzasaus, litt krydder og selvfølgelig ost. Fordel ingrediensene på patruljen.