Dette møteforslaget er delt av Lillestrøm KFUK-KFUM-speidere

MÅLET FOR MØTE

I løpet av dette møte er målet at speiderne:

Dette er en del av Pioneringsmerket for vandrerne, så når vi senere skal bygge større ting med stokker (raier) vet vi hvordan vi pionerer og kan fullføre merkekravene.

AKTIVITET 1 - DESIGN DITT / DERES EGET LEIROMRÅDE

I denne oppgaven tegner du på papir. Et leirområde er den delen av en stor leir som gruppa bor. På leirområdet må det være plass til telt - enten lavvoer eller andre type telt, det må være plass til et kjøkkenområde - med kokeplass til bål eller gassbrenner, telt til å oppbevare mat og kjøkkenutstyr i, stasjon for søppelhåndtering, og et bord til å spise på (gjerne laget av stokker). Se eksempel på ett leirområde på bildet nedenfor.

AKTIVITET 2 - LAG ET BORD OG EN PORTAL

Bruk fargebyanter som raier og hyssing som sisal. For å lage et bord kan du for eksempel bruke to trefotinger (tre pinner eller fargeblyanter som surres sammen med en åttetallssurring hver) som hver ende på bordet. Bruk vinkelsurringer til å feste på sittebenker og bordstokker mellom trefotingene. For å lage portal - sjekk ut informasjonen om tau og Sikkerhet, og se om du klarer å lage noe kreativt!

AKTIVITET 3 - LAG EN DIGITAL OMVISNING I LEIROMRÅDET

Dette kan dere gjøre ved å ta bilder, lage en video eller på en annen måte vise oss hva dere har gjort.

Saken oppdateres spesielt med tanke på tiltak knyttet til hindringen av koronasmitte. Har din speidergruppe gjennomført et digitalt speidermøte eller funnet en god måte å holde kontakten gjennom denne perioden? Del gjerne deres erfaringer med oss gjennom forslagskassen her i aktivitetsbanken.

UTSTYR

• Et stort tegneark.
  • En pakke fargeblyanter - gjerne noen som ikke er så glatte, eller pinner om dere har det.
  • Hyssing.
  • Kanskje litt ting dere finner i naturen.
  • Mobiltelefon eller nettbrett til å ta bilder og/eller filme det dere gjør.