BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Lokal mat. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet hvor de skal møte opp, om de skal møte et annet sted enn vanlig.
  • Gi beskjed til stifinnerne hvis de skal ta med noe å sanke vekster i, for eksempel soppkurv, bærplukker eller tøypose, hvis de har.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står i hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop.
Les andakten Treet og fruktene.

TIPS: Dette møteforslaget kan ta litt lang tid. Det kan være aktuelt å dele aktivitetene på to møter. Gjennomfør aktivitet 1 på ett møte, og aktivitet 2 og 3 på neste møte.

AKTIVITET 1 - Matproduksjon

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Besøk et sted som produserer matvarer og lær om hvordan de produserer mat, for eksempel en gård, bikuber eller et fiskeoppdrett.

Kanskje kjenner dere noen som produserer mat som dere kan besøke, eller kanskje kan dere besøke et andelslandbruk? Spør rundt eller søk på nettet etter aktuelle steder å besøke.

AKTIVITET 2 - Råvarer i lokalmiljøet

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvilke råvarer som finnes i lokalmiljøet deres.
  • Gå en tur og sank råvarer fra naturen.

Kanskje kan dere finne og sange råvarer dere ikke tenker på som råvarer til vanlig? For eksempel brennesler, spiselige blomster, tang og tare, sopp, bær, frukt, røtter.

Spiselige planter

AKTIVITET 3 - Mat med lokale råvarer

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en matrett av råvarer fra lokalmiljøet.

Her er det bare fantasien som setter grenser for hva dere kan lage. Råvarene dere har sanket kan enten være en del av en rett eller hovedingrediensen i et måltid. Smuldrepai kan for eksempel lages både av bær og frukt. Neslesuppe passer best å lage tidlig sommer.

Smuldrepai

TIPS: Hvis dere får tid kan dere gjerne legge inn en lek, for eksempel sistenvarianten bjørn og sau.

AVSLUTNING

Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt