Semestermerke: Jord
- Stifinnere
- Mellom (30-90 min)
- Friluftsliv,
- Speiderkjennskap,
- Kreativ
Vi har laget en semsterplan for våren som dere kan bruke for å ta semestermerket Jord. Hvert møte varer i cirka 60-90 minutter. Planen er kun et forslag og dere kan legge opp programmet slik dere ønsker. Det kan være fint å ha møter og aktiviteter som har litt fokus på miljø, floraen, og det å være ute i naturen. Hvert møte har et møteforslag, og du kan se de ved å trykke på møteforslag-lenken under hvert møte.
FORSLAG TIL SEMESTERPLAN
Januar
MØTE 1 - Søppel
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Søppel.
Stifinnerne skal samle søppel og øve på kildesortering gjennom praktisk utførelse og lek. Se møteforslag for søppel her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Erfare å besøke en lokal gravlund sammen med andre stifinnere og vite hvordan man skal opptre på en gravlund.
- Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven.
- Erfare å samarbeide om en oppgave og problemløsning med de andre i stifinnertroppen.
- Erfare å være på dagstur og overnattingstur regelmessig, og være godt kjent i flere turområder i nærmiljøet.
- Kjenne til sammenhengen mellom utslipp og klimautfordringer og hvilke handlingsalternativer man selv og med familien kan gjøre for å redusere klimautslippene.
MØTE 2 - Dyrespor vinter
Stifinnerne skal lete etter dyrespor. Greier dere å finne ut hvilke dyr sporene tilhører? Se møteforslag for dyrespor på vinteren her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kunne peiderbønnen og Vår Far utenat.
- Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven.
- Erfare å samarbeide om en oppgave og problemløsning med de andre i stifinnertroppen.
- Erfare å lede en gruppe eller patrulje med stifinnere gjennom en postløype eller en konkret oppgave på tur eller møte.
- Kjenne navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyrene, treslagene, blomstene og de spiselige vekstene i nærområdet. Til sammen minst 24 ulike arter.
- Erfare å bruke kart aktivt som hjelpemiddel når dere er på tur.
Februar
MØTE 3 - Ski
På dette møtet gjennomfører dere en del av kravene for aktivitetsmerke Ski.
Stifinnerne skal bli kjent med å ha ski på beina gjennom lek. I tillegg blir dere kjent med hvordan snø er vann og hvordan snøen oppfører seg ved ulike temperaturer. Se møteforslag for ski her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kunne speiderbønnen og Vår Far utenat.
- Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven.
- Erfare å samarbeide om en oppgave og problemløsning med de andre i stifinnertroppen.
- Erfare å vurdere risiko knyttet til båltenning, knivbruk og lek på is og ved vann.
- Erfare gjennom lek og konkurranser både å tape og vinne, vente på tur og opptre rettferdig.
- Erfare å kle seg til turer og møter til alle årstider, og erfare å pakke og bære sin egen dagstursekk.
MØTE 4 - Kode
På dette møtet gjennomfører dere en del av kravene for aktivitetsmerke Kode.
Stifinnerne skal løse ulike koder og gå på skattejakt. Se møteforslag for kode her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Erfare å lede en gruppe eller patrulje med stifinnere gjennom en postløype eller en konkret oppgave på tur eller møte.
MØTE 5 - Baden Powell
På dette møtet gjennomfører dere en del av kravene for aktivitetsmerke Baden Powell.
Stifinnerne skal delta på postløp om speiderloven, lære om forbundslogoene, tenkedagen og St. Georgsdagen, og delta på kims lek. Se møteforslag for Baden Powell her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Erfare å bruke kart aktivt som hjelpemiddel når dere er på tur
- Kunne speiderbønnen og Vår Far utenat.
Mars
MØTE 6 - Geochaching
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Snø.
Møteforslag kommer.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Erfare å aktivt bruke kart som hjelpemiddel når dere er på tur.
- Erfare å være på dagstur og overnattingstur regelmessig, og være godt kjent i flere turområder i nærmiljøet.
MØTE 7- Snø
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Snø.
Møteforslag kommer.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kunne tenne bål på tur uten andre medbrakte hjelpemidler enn en avis og fyrstikker.
- Erfare minst to ulike teknikker, som steking, baking, koking, innbaking eller lignende, for å lage primitiv mat ved hjelp av åpen ild.
- Erfare å være på dagstur og overnattingstur regelmessig, og være godt kjent i flere turområder i nærmiljøet.
MØTE 8 - Kniv
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Kniv.
Stifinneren skal lære trygg og sikker knivbruk, og prøve det ut i praksis. Se møteforslag for kniv her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Erfare å bruke ulike nevenyttighetsteknikker til å lage en nyttegjenstand til bruk på tur eller leir.
- Kunne knivreglene og bruke kniv på en forsvarlig måte.
- Kunne rense sår, sette på plaster og legge en trykkbandasje.
- Erfare å vurdere risiko knyttet til båltenning, knivbruk og lek på is og ved vann.
- Kjenne følgende bibelhistorie: Jesu siste måltid og nattverden, Matteus 26, 17-28.
April
MØTE 9 - Kunst i naturen
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Kunst i naturen.
Stifinnerne skal bruke ting fra naturen til å lage fantasidyr med, øve på ulike tresorter og leke. Se møteforslag for kunst i naturen her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven.
- Kjenne navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyrene, treslagene, blomstene og spiselige vekster i nærområdet. Til sammen minst 24 ulike arter.
- Kjenne følgende bibelhistorie: Enkens sønn i Nain, Lukas 7, 11-17.
MØTE 10 - St. Georg
På dette møte tar dere aktivitetsmerke St. Georg.
Stifinnerne skal dramatisere legenden om St. Georg, være med på postløp og lage dorulldrager. Se møteforslag for St. georgsdagen her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kjenne legenden om St. Georg.
- Erfare å delta på markeringen av Tenkedagen og/eller St. Georgsdagen.
- Kjenne følgende bibelhistorie: Det dobbelte kjærlighetsbidet, Matteus 22, 37-40.
- Kjenne historien om minst en helgen, og være med i en samtale om hvilken rolle helgener og forbilder kan ha for oss.
- Erfare å delta i kreative framstillinger av bibelfortellinger eller lignende.
- Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven.
- Kjenne til hvorfor og når vi feirer Tenkedagen og St. Georgsdagen.
Mai
MØTE 11 - Trær
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Tre.
Stifinnerne skal lære ulike tretyper og telle årringer. De kan også se hvordan fotosyntesen fungerer gjennom et eksperiment.. Se møteforslag for tre her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kjenne navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyrene, treslagene, blomstene og spiselige vekstene i nærområdet deres. Til sammen minst 24 ulike arter.
MØTE 12 - Flagg
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Flagg.
Stifinnerne skal bli kjent med det norske og det samiske flagget, flaggknuter, flaggdager og flaggskikker gjennom ulike aktiviteter, leker og øvelser. Se møteforslag for flagg her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven.
- Erfare gjennom lek og konkurranser både å tape og vinne, vente på tur og opptre rettferdig.
- Kunne båtmanknop, knyte sine egne skolisser, flaggstikk, dobbelt halvstikk og tømmerstikk, og bruke knutene.
- Kunne det rette forholdet mellom fargene i flagget, og kjenne de viktigste flaggdagene.
Juni
MØTE 13 - Pionering vinkelsurring
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Pionering vinkelsurring.
Stifinnerne får praktisk øvelse på å bruke knuter mens dere bygger ferdig gapahuken fra møte 11, hinderløype og trefoting. Se møteforslag for pionering (møte 2) her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Erfare å bruke ulike nevenyttighetsteknikker til å lage en nyttegjenstand til bruk på tur eller leir.
- Kunne båtmannsknop, knyte sine egne skolisser, flaggstikk, dobbelt halvstikk og tømmerstikk, og bruke dem.
- Erfare å bygge et enkelt pioneringsprosjekt sammen med andre speidere, under ledelse av en voksen.
MØTE 14 - Blomster
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Blomster.
Stifinnerne skal samle ulike blomster, finne ut hvilke dere kan spise og tilberede et måltid der dere bruker de spiselige blomstene. Se møteforslag for blomster her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kjenne navnet og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyrene, treslagene, blomstene og de spiselige vekstene i nærmiljøet. Til sammen minst 24 ulike arter.
- Erfare å være med å sanke flere spiselige vekster i lokalmiljøet, kjenne navnet på vekstene, og tilberede et måltid med vekstene.
- Erfare minst to ulike teknikker, som steking, baking, koking, innbaking eller lignende, for å lage primitiv mat ved hjelp av åpen ild.
MØTE 15 - Dyr
På dette møte tar dere aktivitetsmerke Dyr.
Stifinnerne skal lage plakater med infromasjon om ulike dyr, høre eventyret om geitekillingen som ikke kunne telle til ti, og presentere plakatene for hverandre. Se møteforslag for dyr her.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kjenne navnet og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyrene, treslagene, blomstene og de spiselige vekstene i nærmiljøet. Til sammen minst 24 ulike arter.
MØTE 16 - Leir
På dette møtet blir dere klare til å reise på leir.
Møteforslag kommer.
Dere kan jobbe med disse punktene fra Speiderstigen:
- Erfare å måtte kle seg for turer/møter til alle årstider og erfare å pakke og bære sin egen dagstursekk.
- Erfare å overnatte borte fra hjemmet sammen med andre speidere.
