Å få gnagsår er ubehagelig og kan ødelegge turen. 

Gnagsår kan forbygges på flere måter. Har man nye sko kan det være lurt å bruke dem noen korte turer for å gå dem inn før man tar dem med på langtur. Om man vet at man ofte får gnagsår kan man beskytte huden på disse områdene enten med gnagsårplaster om man har det, eller med plasterteip eller sportsteip. 

Har man først fått gnagsår bør man prøve å unngå mer press på området. Bytt sko om du kan. Det kan også hjelpe å ta på rene og tørre sokker. Forsøk å holde gnagsåret rent og tørt. Ikke stikk hull på blemmer om du har fått det. De beskytter det såre området.
Du kan også avlaste området ved å legge over f. eks et stykke av et sitteunderlag og lage et hull akurat over gnagsåret. Da vil presset komme på området rundt og ikke på selve såret.

Praktisk øvelse:
Be speiderne bruke tommelen og gni hardt frem og tilbake på et punkt på huden. Kjenner de at det ganske snart er ubehagelig? Ser de at huden blir rød? Kan de tenke seg hva som hadde skjedd om de hadde gnidd her i flere timer? Sett en bit med plasterteip på huden og prøv igjen. Gjør det like vondt nå? Blir huden like rød? 
Det er det samme som skjer når en sko gnager på huden på foten. Ofte er vi ute på tur i flere timer, og selv en liten bevegelse kan gjøre vondt over tid. Plaster i mellom reduserer presset på huden og gjør at det gjør mindre vondt.