BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre disse på et møte. 
 

ÅPNING 

Åpningsseremoni, Navneopprop

ANDAKT

Å ta vare på det Gud har skapt1. Mos 1,28
Andakten er hentet fra boken Aktive barn - levende forkynnelse s. 46

AKTIVITET 1 - GÅ PÅ TUR

Dra på tur til ferskvann, elv, eller sjøen.

Snakk om sikkerhet ved vannet og hvilke regler som gjelder. på denne turen. Hvor de har lov å gå, hvem som skal gå sammen, og hva de skal gjøre om noen faller i vannet.
Husk redningsvest hvis det er nødvendig.

Hvilke fugler ser dere. Ta med brødbiter og mat fuglene hvis det er lov. Ta med fuglebøker eller andre bider av fuglene der kanskje vil se.

Miljolare.no her masse fine bilder av fugler ved sjøen. Noen av disse finner dere også ved ferskvann.

Biologiportalen.no har fugler av alle slag.

AKTIVITET 2 - HVA FANT VI

Se på bilder og finn ut hvilke fugler dere fant. Les eller helst fortell litt om de forskjellige fuglene.
Hvis frem ett og ett bilde og hør om noen husker navnet på fuglene dere har sett.

LEK - HAUK OG DUE

Hvis det er et egnet område der dere er dette en fin lek hvor oppdagherne får løpt!
Man har et stort område med to mindre områder på hver ende. En eller to av oppdagerne er hauker.
Duemor står på den ene siden og roper: ”Alle mine duer kom hjem". Duene/oppdagerne svarer: ”Vi tør ikke for hauken tar oss.” Duemor svarer: ” Kom like vel.”
Duene løper over banen mens hauken(e) som står i det midterste feltets skal fange flest mulig. De som blir tatt av hauken blir hauker sammen med de andre haukene. Lekene fortsetter til det bare er en due igjen.

AVSLUTNING

Speiderbønnen
Vær beredt - alltid beredt 

UTSTYR

  • Bilder av fugler
  • Fuglebøker

 

PUNKTER FRA SPEIDERSTIGEN SOM DERE JOBBER MED PÅ DETTE MØTET

  • Kjenner en oppdager til navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyr, treslagene og blomstene i sitt nærområde. Tilsammen minst 12 ulike arter.
  • Har en oppdager erfart å være på dagstur regelmessig sammen med andre og er godt kjent i minst et turområde i oppdagerflokkens nærmiljø.