Gode minner og opplevelser

Vi er ikke nødt til å reise på dyre ferier og bruke tusenvis av kroner på aktiviteter for å skape gode minner og opplevelser. Det viktigste er ofte å gjøre noe sammen.

Enten dere liker å bake, gå tur eller gjøre eksperimenter, her er våre beste tips til sommerminner på budsjett.

To gode tips

Vårt aller første tips er å legge vekk mobilen. Du har sikkert hørt det før, men på den måten kan du vie all din oppmerksomhet til menneskene rundt deg. Hvis du har lyst til å ta bilder av det dere gjør og minnene dere skaper sammen, har dere kanskje et fotoapparat liggende?

Et annet tips er å glede seg til aktivitetene dere skal gjøre. Hvis dere hadde planlagt en ferietur, er det stor sannsynlighet for at dere også hadde snakket om ferieturen i forkant, planlagt og gledet dere til den. Gjør det samme med aktivitetene dere skal gjøre! Skriv det inn i kalenderen, spør hverandre hva dere gleder dere mest til, planlegg hvor og hvordan dere vil gjennomføre aktiviteten, om dere skal invitere med noen flere, og lignende.

Gode minner og opplevelser på budsjett

Vi har mange gode aktiviteter i aktivitetsbanken vår. Vi har samlet sammen noen av dem her.

Illustrasjon av speidere som forteller historier.

Overnattingstur

En natt i naturen er en fantastisk opplevelse! Dra på overnattingstur sammen med venner eller familie. Dere trenger ikke gå på en lang og strabasiøs tur for å skape gode friluftsopplevelser. For mange er det mer enn nok å overnatte på balkongen, i hagen eller bare noen få hundre meter fra huset.

Overnattingstur

Eksperimenter

Om det er sol eller regn, kan det være gøy å gjennomføre ulike eksperimenter. Mange av eksperimentene kan gjennomføres med ting som mange allerede har hjemme. Har du noen gang laget en romrakett, mystisk slim eller fått rosiner til å danse? Denne sommeren er den perfekte muligheten!

Eksperimenter

Stolpejakt

Gå på tur i nærmiljøet, finn stolper og sank poeng. Denne aktiviteten kombinerer mosjon, turgåing, kultur- og naturopplevelser. Det finnes stolpejakt-kart mange steder i Norge. Kanskje klarer dere å finne alle stolpene på et kart, eller kanskje vil dere prøve å finne stolper i flere forskjellige fylker?

Stolpejakt

Hinderløype

En hinderløype kan skape mye moro for hele familien. Det er bare fantasien som setter grenser for hvor og hvordan dere kan lage en hinderløype. Kanskje kan dere lage en hinderløype i stua, i parken eller i hagen? Husk på at dere ikke må gjøre skade på naturen, og at dere må spørre grunneier før dere graver eller sager ned trær og lignende.

Lag hinderløype

Temahaik

Om dere har gått mye eller lite på tur tidligere, kan det bli en artig opplevelse å gjennomføre en temahaik eller tematur. Dere bestemmer selv om dere vil ha overnatting på turen eller ikke. Noen eksempler på temaer kan være en bestemt farge, bursdagsfeiring, regntur, badetur, en bestemt dyreart, leketur, sangtur eller en bestemt matrett.

Forslag til temahaik: Pizzahaik

Utemiddag

Maten smaker som regel litt bedre utendørs. Det er veldig tørt og totalforbud mot all åpen ild mange steder i landet vårt, men det er fortsatt mulig å spise måltider ute. Dere kan for eksempel tilberede middagen inne, ta den med på tur og spise den ute, men det kan være like gøy og spennende å spise frokost, lunsj eller kveldsmat også ute.

Utemiddag

Andre aktivitetsalternativer

Det finnes også mange alternativer og tilbud som gjør det mulig å prøve nye ting og skape minner på budsjett. BUA er en utlånsordning som jobber for at barn og unge skal få prøve flere forskjellige aktiviteter, uten å øke forbruket. Det gjør de ved å låne ut sportsutstyr i utlånssentraler over hele landet. De låner ut alt fra telt, stormkjøkken og bæremeis til hagespill, SUP-brett, rulleskøyter og frisbeegolf-utstyr.

Det kan også være lurt å sjekke ut kommunens egne sommerferietilbud. Mange kommuner arrangerer gratis aktiviteter eller aktiviteter med lav deltakerpris. Det kan også være lurt å sjekke hvilke tilbud og rabatter du får av å være medlem andre steder.

God sommer!